Trykksverter Gordon Brown til han stuper

Verdens største tabloid med tidenes mobbekampanje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): Det har lenge gått dårlig for Storbritannias statsminister Gordon Brown. Katastrofale meningsmålinger, døde soldater og finanskrisen bidrar alt til å senke Browns sjanser for gjenvalg. Og bare noen timer før han skulle gjenreise partiet under Labours landsmøtet, kom det som mange mener er dødsstøtet.

SLÅ AV LYSET: Etter at Rupert Murdoch kjøpte «The Sun» i 1969, fortsatte den lenge som en Labour-avis, skriver Guardian. I 1970 forandret de retning under tittelen «Vote Tory this time». Avisen støttet lojalt Thatchers konservative regjering til hun gikk av i 1990. Selv påstår avisen at denne forsiden var avgjørende da John Major vant valget mot arbeiderpartilederen Neil Kinnock. Kilde: Guardian.
THE SUN VANT: Neste dag tok The Sun ansvar for de konservatives valgseier.
RØDT IGJEN: Mars 1997, snudde den britiske tabloidavisen igjen, og de støttet Tony Blairs kandidatur to månender før han vant valget.
RØD RØYK: I 2005 lot The Sun det gå rød røyk ut av en pipen på avishuset, som en variasjonen over pavevalget, der det skal gå hvit røyk ut av pipen på vatikanet når en ny pave blir valgt. På den måten viste The Sun at de enda en gang støttet arbeiderpartiet.
ANTI-EU: The Sun har alltid vært svært kritisk til EU. Her tar de et klart standpunkt mot videre EU-integrering november 1990.
WINSTON BROWN: The Sun manipulerte sammen et bilde av Gordon Brown og Winston Churchill, som en del av sin kampanje mot EU-konstitusjonen, september 2007.
BLODIG KRIG: I august i år begynte The Sun et angrep på politikerne for å ikke forstå alvoret i situasjonen i Afghanistan.
BLÅ IGJEN: Onsdag valgte den britiske tabloiden å annonsere at de ikke lengre støtter det britiske arbeiderpartiet og Gordon Brown.
SPIKEREN I KISTEN: The Suns oppslag onsdag har vakt stor oppmerksomhet i andre medier, og mange spår at dette vil være spikeren i kisten for Gordon Browns gjenvalg. Foto: SCANPIX

7,8 millioner lesere
«Labours lost it», ropte den tabloidavisen The Sun i krigstyper over hele forsiden onsdag. De ba sine 7,8 millioner lesere om å stemme på David Cameron og de konservative i stedet. En stor utbrettplakat inneholdt det avisa mente var regjeringens mange feil. Dagen etter lot de blant annet en krigsveteran, et voldsoffer og en mor forteller hvorfor de ikke kommer til å stemme Labour under tittelen «Reds blew it for us to».

DØDSSTØTET?: Bare noen timer før Gordon Brown skulle gjenreise partiet under Labours landsmøtet, kom det som mange mener er dødsstøtet. Foto: SCANPIX
DØDSSTØTET?: Bare noen timer før Gordon Brown skulle gjenreise partiet under Labours landsmøtet, kom det som mange mener er dødsstøtet. Foto: SCANPIX Vis mer

- Statsministeren har mislyktes i å overbevise oss om at han er den rette mannen for jobben, meldte The Suns politiske redaktør George Pascoe Watson.

SKIFTET SIDE: «Labour?s lost it», ropte den tabloidavisen The Sun i krigstyper over hele forsiden onsdag. De ba sine 7,8 millioner lesere om å stemme på David Cameron og de konservative i stedet. Foto: SCANPIX
SKIFTET SIDE: «Labour?s lost it», ropte den tabloidavisen The Sun i krigstyper over hele forsiden onsdag. De ba sine 7,8 millioner lesere om å stemme på David Cameron og de konservative i stedet. Foto: SCANPIX Vis mer

Spiker i kisten
- Velgere avgjør valget, ikke aviser. Det er folket som kommer til å bestemme dette, sa den britiske statsministeren til Sky News etterpå. Men mange tror The Suns støtte til Cameron og de konservative er siste spiker i kisten for Browns politiske drøm. The Sun har i en mannsalder alltid støttet vinneren ved de britiske valgene, og deres støtte til Tony Blairs kandidatur ses på som en av Blairs største seire. Inntil da hadde den britiske tabloidavisen støttet Toryene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For over ett år siden inviterte Rupert Murdoch Tory-lederen til middag i Kensington. Cameron visste at middag med mediemogulen, som blant annet eier The Sun, ville bli avgjørende for å vinne det kommende valget. Tirsdag kveld fikk endelig Cameron det svaret han ville ha. The Sun gikk bort fra sin tolv år lange støtte til Labour, og lyste likeså godt opp hele avishuset i blått.

En date med Murdoch

«Det har vært vanskelig for Cameron å få Murdochs anerkjennlse. Relasjonen mangler den samme varmen som mogulen hadde med Margaret Thatcher, og bærer preget av å være mer et fornuftseketskap», skriver den britiske avisen The Guardian.
Den beskriver veien mot The Suns omfavnelse, som blant annet foregikk i en yacht og en privat jet.

SLÅ AV LYSET: Etter at Rupert Murdoch kjøpte «The Sun» i 1969, fortsatte den lenge som en Labour-avis, skriver Guardian. I 1970 forandret de retning under tittelen «Vote Tory this time». Avisen støttet lojalt Margareth Thatchers konservative regjering til hun gikk av i 1990. Selv påstår avisen at denne forsiden var avgjørende da John Major vant valget mot arbeiderpartilederen Neil Kinnock.  Kilde: Guardian.
SLÅ AV LYSET: Etter at Rupert Murdoch kjøpte «The Sun» i 1969, fortsatte den lenge som en Labour-avis, skriver Guardian. I 1970 forandret de retning under tittelen «Vote Tory this time». Avisen støttet lojalt Margareth Thatchers konservative regjering til hun gikk av i 1990. Selv påstår avisen at denne forsiden var avgjørende da John Major vant valget mot arbeiderpartilederen Neil Kinnock. Kilde: Guardian. Vis mer

- Det har ikke vært noen hemmelig at Rupert Murdoch lurte på om denne unge mannen oppfylte hans krav, sier en rådgiver til Cameron.

- Det var først når de hadde tilbrakt en del tid sammen at Murdoch fostå at David var god til en ting han selv mestret til det ultimate - «turning round a tired product», sier han til Guardian.

RØDT IGJEN: Mars 1997, snudde den britiske tabloidavisen igjen, og de støttet Tony Blairs kandidatur to månender før han vant valget.
RØDT IGJEN: Mars 1997, snudde den britiske tabloidavisen igjen, og de støttet Tony Blairs kandidatur to månender før han vant valget. Vis mer

30 stevnemøter
Etter den første middagen inviterte Murdoch Cameron til hans yahct på den greske øya Santorini i august i år. Senere fløy Cameron i en privatjet eid av Murdochs svigersønn, Matthew Freud, til Tyrkia. Og etter over 30 stevnemøter var Murdcoh klar for klimaforandringene i den britiske tablodiavisen.

RØD RØYK: I 2005 lot The Sun det gå rød røyk ut av en pipen på avishuset, som en variasjonen over pavevalget, der det skal gå hvit røyk ut av pipen på vatikanet når en ny pave blir valgt. På den måten viste The Sun at de enda en gang støttet arbeiderpartiet.
RØD RØYK: I 2005 lot The Sun det gå rød røyk ut av en pipen på avishuset, som en variasjonen over pavevalget, der det skal gå hvit røyk ut av pipen på vatikanet når en ny pave blir valgt. På den måten viste The Sun at de enda en gang støttet arbeiderpartiet. Vis mer

I følge Guardian anså Murdoch den unge lederen for de konservative for å være en lettvekter. Camerons middelklassebakgrunn sjarmerte ikke Murdoch, som beundret Margaret Thatcher og Ronald Reagan, som begge hadde svært enkel bakgrunn.

Kommentatorene har ikke helt klart å bli enig om hvor viktig Murdochs omfavnelse av de konservative er.

Reiv avisen i to

- The Sun forsterker heller folks oppfatning, enn å forme den, sier Peter Kellner, president for analysebyrået YouGov til Sky News. En Labour-minister kalte The Suns politiske valg for en skitten avtale. En fagforeningsleder, Tony Woodley, rev rett og slett avisen i to under Labours landsmøte.

STØTTER CAMERON: The Sun ba sine 7,8 millioner lesere om å stemme på David Cameron og de konservative i stedet. Foto: SCANPIX
STØTTER CAMERON: The Sun ba sine 7,8 millioner lesere om å stemme på David Cameron og de konservative i stedet. Foto: SCANPIX Vis mer

- Vi trenger ikke en australskamerikaner, med en avis som aldri har støttet progressiv politikk, til å fortelle oss hvordan vi skal styre dette landet, sa Woodley til massiv applaus under landsmøtet.

VAR TVILENDE: - Det har ikke vært noen hemmelig at Rupert Murdoch lurte på om denne unge mannen oppfylte hans krav, sier en rådgiver til en av David Camerons rådgivere. Foto: SCANPIX
VAR TVILENDE: - Det har ikke vært noen hemmelig at Rupert Murdoch lurte på om denne unge mannen oppfylte hans krav, sier en rådgiver til en av David Camerons rådgivere. Foto: SCANPIX Vis mer

- Jeg er overrasket over at the Sun har skiftet hest. Men det er den mest leste avisen i landet, og dette må være den siste spikeren i kisten for Gordon Brown. Folk vil bare ikke ha han lengre, sier taxisjåføren Phil McNulty (56) til Guardian.