Trylle- formular

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Alt tyder på at skatte- og avgiftsdebatten er den viktigste årsaken til Høyres store framgang på meningsmålingene de siste månedene. Løfter om betydelige reduksjoner i skattene og avgiftene har fått gjennomslag i store deler av velgerkorpset i ei tid da det har skjedd store omlegginger på dette feltet. Tidligere var det Fremskrittspartiet som profitterte på denne debatten. Men da Carl I. Hagen startet oppgjøret i egne rekker og det brøt ut borgerkrig i hans parti, søkte velgerne til Høyre. Disse velgerne har store forventninger til skatteletter etter et regjeringsskifte, og Høyre har fyrt kraftig opp under forventningene i håp om enda større oppslutning.
  • Hvis det blir regjeringsskifte med Høyre ved roret, slik alle meningsmålinger nå tyder på, vil partiets fallhøyde være betydelig. Uansett vil ikke Høyre få flertall alene til å gjennomføre sine løfter. I selskap med Kristelig Folkeparti og Venstre, som er partiets førsteprioritet, vil det ikke være mulig å gå så drastisk til verks som partiet lover. De store utgiftskuttene til blant annet u-hjelp, sykelønnsordning og distriktene Høyre har bakt inn i sitt regnskap, vil de andre partiene sette seg imot. Selv Fremskrittspartiet vil ha langt mindre kutt i sykelønna enn Høyre.
  • I det siste har Høyre febrilsk forsøkt å forklare hvordan de store skattelettene skal skje. I sin visdom har partiet - med god hjelp av Dagens Næringslivs lederskribent - funnet ut at en normal økonomisk vekst alene vil sørge for at løftene blir innfridd i løpet av noen få år. Det skal ikke koste noen ting! Det er en rein trylleformular. Forutsetningen er at alle utgifter over statsbudsjettet skal «fryses». Men utgiftene øker automatisk med mange milliarder fordi det blir flere pensjonister og trygdede. Også Høyre må i det minste indeksjustere ytelsene. Det er slike ting Høyre hittil har sluppet så altfor billig unna med sine lettvinte løsninger. Nå ser det ut til at andre partier er kommet på banen. Det er på tide.