- Tullete tunnelpolitikk

- Politikerne prioriterer store veiprosjekter hvor de kan klippe snorer, framfor lønnsomme kollektivtrafikktiltak, hevder transportforskerne Gustav Nielsen og Knut Østmoe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

De mener distriktstunnelene ikke kan forsvares hverken økonomisk eller miljømessig, og bidrar nå til å trappe opp krangelen mellom byer som ønsker bedre kollektivtransport og bygder som vil ha tunneler og mer asfalt.

Kafé Fiasco

I går la transportforskerne fram sin undersøkelse over samferdselspolitikken på Kafé Fiasco i Oslo.

Og stedet var ikke tilfeldig valgt, for forskerne hudfletter norsk samferdselspolitikk: den bygger på distriktenes premisser og er verken samordnet, effektiv eller bærekraftig.

Det mener forskere i prosjektet «Lokal transport- og arealpolitikk» (LOKTRA), som finansieres av Forskningsrådet. Nå krever de ulike transportpolitiske betingelser for by og bygd.

Instituttsjef ved Transportøkonomisk institutt, Knut Østmoe, mener byene alltid bidrar med penger når store transporttiltak gjennomføres i distriktene.

- Den statlige pengebruken i Oslo står ikke i forhold til innbyggertallet, eller pengebruken på vestlandstunneler som brukes av 200 mennesker om dagen. Det finnes ikke økonomiske eller miljøfaglige grunner til å bygge så mange tunneler i Utkant-Norge som vi gjør her i landet. Det er ren distriktspolitikk, mener Østmoe. Han etterlyser mer penger til hovedstaden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer