TUNGTRANSPORT STÅR FOR 70 PROSENT:  Overgangen til elbiler gir ikke noen umiddelbar effekt i bedre luftkvalitet over norske byer, som ifølge EFTAs overvåkningsorgan har farlig høye verdier av luftforururensining. Her fra Økern i Oslo. Illustrasjonsfoto: Thomas Winje Øijord / NTB Scanpix.
TUNGTRANSPORT STÅR FOR 70 PROSENT: Overgangen til elbiler gir ikke noen umiddelbar effekt i bedre luftkvalitet over norske byer, som ifølge EFTAs overvåkningsorgan har farlig høye verdier av luftforururensining. Her fra Økern i Oslo. Illustrasjonsfoto: Thomas Winje Øijord / NTB Scanpix.Vis mer

Tungtransport spyr ut 70 prosent av farlige utslipp

Elbil-boom hjelper lite mot helseskadelig luft i norske byer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Privatpersoners kjøp av elbiler har liten effekt på luftkvaliteten.

Tungtransporten har skylden for 70 prosent av helseskadelige utslipp i storbyene.

Ifølge Norsk Institutt for luftforskning (NILU) vil det ta for flere år før utskiftingen av privatbilparken er stor nok til at det påvirker luftkvaliteten, til tross for at stadig flere bytter ut diesel- eller bensinbilen med elbil eller hybrid, skriver forskning.no.

Tungtransport og varebiler utgjør 70 prosent av utslippene, ifølge rapporten fra Transportøkonomisk institutt og NILU.

- Grunnen til at de forurenser mer, er at lastebiler er større og tyngre, og at de hovedsakelig går på diesel, sier forskningsdirektør Leonor Tarrasón i NILU.

Brudd på EØS-regler Ifølge EFTAs overvåkingsorgan ESA har spesielt Oslo, Vestlandet og Midt-Norge farlig høye nivåer av lokal luftforurensning. Verdiene av svevestøv (PM10), nitrogendioksid (NO2) og svoveldioksid (SO2) er så høye i flere norske byer at det innebærer brudd på EØS-reglene om luftkvalitet.

«Borgere i mange byer i Norge er eksponert for forurensningsnivåer som er for høye. I tillegg har Norge mislyktes i å etablere handlingsplaner for å håndtere problemet», skrev ESA i en uttalelse i mars.

Blant annet i Oslo er det satt i gang tiltak, men ifølge ESA vil ikke forurensningsnivået i hovedstaden være nede på et akseptabelt nivå før tidligst i 2025.

(NTB).