Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tunnel-brann kan ha krevd 40 liv

Opp til 40 mennesker kan ha mistet livet i katastrofebrannen i Mont Blanc-tunnelen mellom Frankrike og Italia i dag. Det brenner fortsatt i tunnellen. Eksperter kritiserer sikkerhetstiltakene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fordi tunnelløpet fortsatt var fylt av røyk og flammer, var det ikke helt på det rene hvor mange som var omkommet. Fredag ettermiddag måtte redningsmannskapene slå fast at det ikke lenger var noen sjanse til å finne overlevende i tunnelen, som fører fra den franske til den italienske siden av fjellmassivet Mont Blanc, og er vanligvis sterkt trafikkert.

Redningsarbeiderne som gikk inn i tunnelen etter brannutbruddet, måtte jobbe omgitt av giftige gasser og i temperaturer opp til 100 grader Celsius.

Skjeletter

Situasjonen var fredag ettermiddag ennå så kaotisk at det nøyaktige antall omkomne ikke lot seg fastslå. - Inne i de utbrente bilene ser man bare skjeletter, eller menneskerester som er enda vanskeligere å identifisere, sa en redningsarbeider fra Aosta i det nordvestlige Italia.

Brannen brøt ut i en belgisk lastebil, som onsdag ettermiddag var på vei gjennom Mont Blanc-tunnelen, og spredte seg raskt til andre kjøretøyer. Trolig ble 20 andre lastebiler og 10 eller 11 personbiler satt i brann, opplyste talsmenn for selskapet som driver tunnelen.

Driftsselskapet hevder at det gjennom de siste årene har gjort alt det har maktet for å styrke sikkerheten i og omkring tunnelen. Men lokalbefolkningen er langt fra overbevist, og har lenge forsøkt å få regjeringene i alperegionen til å overføre mer av tungtransportene fra vei til jernbane.

«Dumhet»

En fransk brannvernekspert sa at sikkerhetstiltakene i tunnelen - så langt han kunne vurdere dem - hadde vært alt for dårlige. - Uten hat, men med en viss lidenskap, må jeg kunne fastslå at driftsselskapets oppgave ikke er å sette liv på spill av ren dumhet, sa denne franskmannen.

Han tilføyde at driftsselskapet neppe må ta hele skylden alene, men trolig dele den med lokale brannvernmyndigheter. Blant annet stilte han spørsmål ved hvorvidt de lokale brannkorpsene hadde det nødvendige utstyr for og den nødvendige trening i røykdykking.

(NTB-Reuters-DPA)