Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tunnelbrøler! Tette hull: 100 mill.

TROMSØ (Dagbladet): Her er Norges nye veiskandale: En tunnel uten vei! - En skandale, og helt ansvarsløst, tordner ordfører Odd G. Andreassen i Narvik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tunnelen har kostet 100 millioner kroner. Men det finnes ikke ei krone til vei til og fra de svarte hullene i fjellet. Ansvaret ligger hos Stortinget. I noen gode budsjettår ble det bevilget penger til tunnelen, som sto ferdig i fjor høst. Så kom de magre tider:

Veibudsjettet for Nord-Norge ble barbert. Dermed ble det ikke igjen midler til veien. Derfor er tunnelen gjennom Fagernesfjellet i malmbyen plugget igjen.

Ingen vet når det kommer bevilgninger til veien.

- Helt enig, dette er en skandale, sa Oddvard Nilsen (H), leder for Stortingets samferdselskomité, til NRK Nordland under en kjapp stopp foran den igjenspikrede tunnelåpningen i går. Men stortingspolitikerne viste ingen tegn til sjølransakelse under oppholdet ved den veiløse tunnelen.

- Beklager, pengesekken er tom, vi kan ikke love midler til vei, klargjorde Nilsen.

Skyldte på hverandre

Narvik-ordføreren er ikke særlig fornøyd med rikspolitikernes engasjement for veibyggingen.

- Det virket som de var mer opptatt av å skylde på hverandre enn av å gjøre noe for å komme ut av den pinlige situasjonen, sier ordfører Odd G. Andreassen til Dagbladet.

Tunnelen skal lede trafikken langs E6 utenom Narvik sentrum. Nyveien er svært etterlengtet.

E6 er hovedåren for trafikken fra Sør- til Nord-Norge. I dag dundrer alle kjøretøyer gjennom byens sentrum. Det betyr støy, forurensning og til tider kaos.

Ekstrakostnader

Ordføreren kan bare samtykke i at en tunnel uten vei er fryktelig meningsløst.

- Det føles ille. Et tomt hull i fjellet kan ikke brukes til noe, kanskje til grottevandring. Nå vil det koste 33 millioner kroner ekstra å gjenoppta arbeidene, det er sløsing med så vel ressurser som tid, sier Andreassen.

Han mener rikspolitikerne må ta ansvaret for skandalen fordi de har redusert veimidlene til Nord-Norge dramatisk.

- Det skjer mens investeringene i sør skyter fart både innen samferdsel og andre sektorer, påpeker Andreassen.

- Det beste vi kan si om Narvik-tunnelen er at den i alle fall er potte tett fordi den er plugget igjen i begge ender, sier han sarkastisk.