FJELLTUR: Fjellet kan være en like god arena for sjekking som på nettet.  Foto LANGE/ODD ROAR Dagbladet
FJELLTUR: Fjellet kan være en like god arena for sjekking som på nettet. Foto LANGE/ODD ROAR DagbladetVis mer

Turistforeningen vokser på sjekking i fjellet

Turistforeningen kaprer stadig nye medlemmer, og satser på fjellet som sjekkearena.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Ellen Balke Hveem / Finansavisen): — Folk flest er glad i å komme seg ut og er stadig mer opptatt av naturopplevelser, oppsummerer økonomisjef Lars Rasmus Sandvik i Turistforeningen.

I fjor vokste medlemstallet i DNT med ytterligere to prosent, til 250 956 medlemmer, og de fikk en netto tilvekst på i overkant av 13 nye medlemmer hver eneste dag i fjor. Dette er den høyeste veksten på tre år, og en betydelig bedring siden en rekordlav vekst på 100 nye medlemmer i 2011.

I fjor var det også registrert over 385.000 overnattingsdøgn på DNTs hytter, omtrent 6.000 over Turistforeningens delmål for året, i følge årsrapporten.

«Fjelltinder» Skal man tro turistforeningen, kan man droppe å sitte med sjekkeappen Tinder i byen. Å sitte på tindene i Jotunheimen kan være likeså effektivt.

— Fjelltreffen, hvor man kan legge inn kontaktannonse på turistforeningen.no, er den siden til DNT med flest treff, forteller kommunikasjonsrådgiver Ida Helgesen i Turistforeningen entusiastisk. Hun legger til at 20 prosent av de som klikker seg inn på Turistforeningen.no går videre til Fjelltreffen.

— 1. april-stuntet om at man skal bruke grønne luer på fjellet om man er singel, fikk også rekordhøye klikk på Facebook i påsken, med over 3.300 likes og nesten 1.550 delinger, forteller hun.

Turistforeningens singelturer er også veldig populære.

— Det er godt med påmeldinger til turene våre, fra alle aldersgrupper. Den siste tiden har det vært spesielt mange som har booket seg inn på forhånd. Ingenting er bedre enn å være forelsket på fjellet, og vi i Turistforeningen bidrar mer enn gjerne til det, forteller Helgesen.

— Om sjekketrenden har bidratt til medlemsøkningen, er det vanskelig å si sikkert, men vi har hatt en høyere økning i antall medlemmer så langt i år enn vi hadde på denne tiden i fjor. Man kan vel anta at sjekkestuntene spiller inn på disse tallene, spekulerer hun.

Nye landsmenn uteblir De fleste medlemssegmentene økte jevnt i fjor, men turistforeningen sliter fortsatt med å nå våre nye landsmenn. Du vil møte flest etniske nordmenn på tur i marka.

— Vi har noen aktiviteter som er spesielt rettet mot de med fremmedkulturell bakgrunn som f.eks. «Til Topps» som vi har arrangert i samarbeid med Røde Kors med tur til Galdhøpiggen, forteller Sandvik.

Utover det har ikke turistforeningen nådd ut til så mange fremmedkulturelle som de kunne ønske.

Omtrent fem prosent av Norges befolkning er nå medlemmer av Turistforeningen. Veksten i antall medlemmer kommer ifølge Sandvik i all hovedsak fra barn og ungdom, som vokste med 5,4 prosent.

— I fjor hadde vi 25-års jubileum for DNT ung. Jubileet gav godt utslag på medlemsstatistikken, med den største økningen av ungdomsmedlemmer på tre år, forteller han.

6,3 mill. til medlemmene Når antallet medlemmer i Turistforeningen øker, følger også topplinjen med.

— Medlemskontingenten er den viktigste inntekten vår. Så lenge vi får flere medlemmer, vil medlemsinntektene vokse og sikre foreningen en god økonomi, påpeker Sandvik og forteller at turistforeningen i tillegg får inntekter fra offentlige tilskudd, offentlig prosjektstøtte og salgsinntekter fra blant annet salg av profileringsklær.

Dette kommer medlemmene til gode, og i fjor delte Turistforeningen ut 6,3 millioner kroner til medlemsforeningene sine.

— Pengene de får kommer både fra medlemskontingenten, som de er med på å samle inn, men også fra sponsorinntekter. Medlemsforeningene våre bidrar til å gjøre oss attraktive for samarbeidspartnere, og det er viktig at de får sin del.Pengene går blant annet til å merke og å rydde løyper, til vedlikehold av hytter og til ulike aktiviteter rundt i landet.

Selv om millionene drysser over medlemsforeningene, har Turistforeningen beholdt sorte tall i bunnlinjen, og gikk med 221.000 i overskudd i fjor. Sum anskaffende midler var 76 millioner kroner, 2 millioner kroner mer enn i 2012.

Flere nyher Aksje steg 23.000 prosent - så sa myndighetene stopp
Nedtur for Røkke - Opptur for Fredriksen og Hagen
Kan det være starten på en ny krise i Europa?