Tusener av flyansatte er syke

Piloter slått ut av giftgass. Forskningssjef Pål Molander svarte leserne. English version

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no) I dag fryktes det at flere tusen piloter og kabinansatte rundt om i verden har pådratt seg varige skader på nervesystemet på grunn av giftige gasser i kabinlufta. Både Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) i Norge og amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) forsker nå på såkalt organofosfatforgiftning blant flyansatte.

Dagblad-avsløring

Våren 2003 startet Dagbladet sin omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer, etter at fagforeningen OFS, nå Safe, hadde slått alarm på sin årskongress i 2002 og vist til en rekke alarmerende hendelser i internasjonal flytrafikk siden 1980-tallet.

Artikkelserien resulterte i at Stami høsten 2003 fikk starte et forskningsprosjekt, som vil ta fire år og koste 5,2 millioner kroner. I disse dager måler Stami-forskerne etter giftige organofosfater i flymotorer.

Forskningssjef Pål Molander i Stami har svart på spørsmål fra Dagbladet.nos lesere. Les svarene nedenfor.

Flere yrkesgrupper er utsatt for giftige stoffer i turbin- og hydraulikkoljer. Flere hundre skadde har meldt seg for Dagbladet. Alt fra gravemaskinførere til heismontører. Mange har påviselige skader på nervesystemet, uten at legene tør si hvorfor. Alle har jobbet med hydraulikk- og turbinoljer.

Piloter slått ut av giftgass

Men også for Dagbladet handlet saken i utgangspunktet om luftfart. For snart tre år siden, 6. april 2003, kunne Dagbladet avsløre: «Piloter slått ut av giftgass».

73 menneskeliv var i fare da kaptein Niels Gomer og hans andrepilot på BU925 mellom Stockholm og Malmö ble slått fullstendig ut av en giftgass i cockpit under nedstigning til landing i Malmö 12. november 1999. Med sekunders mellomrom opplevde begge sterk svimmelhet og kvalme. Heldigvis kviknet annenpiloten til i tide, slik at han fikk flyet, av typen BAe 146, med 73 mennesker om bord, trygt ned på bakken.

- Uten tvil er dette det verste jeg har vært med på i hele mitt liv. Da jeg først ble ordentlig dårlig, gikk det lynkjapt. Hadde jeg ikke fått på meg oksygenmaska i løpet av 15 sekunder, ville jeg ikke klart å få den på. Jeg var så dårlig at jeg ikke kunne løfte en arm, sa Niels Gomer til Dagbladet i 2003.

«Vi kommer til å dø»

Flykapteinen fortalte at han var livredd hver gang han fløy i et helt år etter ulykken. Gomer legger ikke skjul på at hendelsen kunne fått fatale følger.

- Hadde vi vært nærmere bakken da både annenpiloten og jeg ble dårlige, kunne det gått riktig ille. Flyet kunne ikke landet seg selv, fortalte Niels Gomer. Det han opplevde som verst, var at de ikke visste hva som var i ferd med å skje med dem.

- En motorbrann, for eksempel, er noe konkret, og noe vi er trente for å mestre. Dette hadde vi aldri hørt om, og skjønte ikke at vi var påvirket før vi var skikkelig dårlige. Det første jeg tenkte var: Vi kommer til å dø her. 73 mennesker, sa flykapteinen.

Både kabinpersonalet og de 68 passasjerene om bord var sterkt påvirket av den ukjente giftgassen etter landing. Alle

passasjerene var merkelig stille, flere sov.

- Flere var trøtte og ønsket å bli klødd på ryggen. Andre sov og var vanskelige å vekke, fortalte kaptein Niels Gomer.

- Ifølge besetningen skal flere av passasjerene ha vært i en zombie-liknende tilstand, uttalte havariinspektør Olle Lundström til Dagbladet.

Havarikommisjonen i Sverige mener ulykken må skyldes giftig gass etter en oljelekkasje. Turbinoljen som brukes i jetmotoren inneholder giftige organofosfater som ved høy temperatur kan utvikle seg til nervegass.

Krigsgass

Turbinoljene i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til krigsgass-liknende

forbindelser. Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i Safe har tilegnet seg kunnskap om hvor farlige disse kjemiske giftene kan være:

- Ved kraftig oppvarming kan det dannes kjemiske forbindelser som virker som nervegasser tilsvarende dem som er utviklet for kjemisk krigføring. Det er dette en tror kan ha medvirket til forgiftning av flymannskap, sier Erikstein til Dagbladet.

FLYFARE: Allerede 6. april 2003 avslørte Dagbladet at giftige organofosfater i oljer kan forgifte flygende personell og passasjerer.
SPØR FORSKNINGSSJEFEN: Pål Molander er forskningssjef på Statens arbeidsmiljøinstitutt og leder et prosjekt og forurenset luft i fly.
SLO ALARM: Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i fagforeningen Safe slo alarm om forgiftningsfare i fly i 2002.