POPULÆRE ELBILER: Insignia har nesten 600 kunder som har betalt depositum Jaguars elbil I-Pace. Her ved adm. direktør Thomas Øvreseth. Foto: Håkon Sæbø
POPULÆRE ELBILER: Insignia har nesten 600 kunder som har betalt depositum Jaguars elbil I-Pace. Her ved adm. direktør Thomas Øvreseth. Foto: Håkon SæbøVis mer

Tusenvis av nordmenn i kø for nye elbiler

Etter 27 år i bransjen hadde Thomas Øvreseth hos Jaguar-forhandler Insignia egentlig sluttet å tro på julenissen, men nå er troen tilbake.

(Finansavisen): - Vi tror ikke alle de 583 depositumskundene vi ringer til vil tegne kontrakt på den elektriske Jaguar I-Pace, men vi tror på rundt 75 prosents kjøpsfaktor. I tillegg vil det komme inn nye når vi åpner salget 1. mars, sier adm. direktør Thomas Øvreseth hos Insignia til Finansavisen.

Det betyr at Jaguar-, Land Rover-, Aston Martin- og Morgan-forhandleren i Oslo har nesten halvparten av de 1.201 depositumene som er innbetalt til Jaguar i Norge, ifølge Finansavisen.

- Betyr at vi får mye å gjøre

- Vi vet at noen har betalt depositum på flere biler, som Tesla Model 3, Audi e-tron quattro og Jaguar I-Pace, men av de 80 vi har ringt siden kontraktene kunne tegnes 5. januar, har ingen sagt nei, noen venter på endelige spesifikasjoner og 27 har kjøpt bil. Det betyr at vi får mye å gjøre, bekrefter han overfor avisen.

Selskapet har hatt overkapasitet siden de flyttet i nye, store lokaler i Lodalen i Oslo for tre år siden, men nå er tre av de inntil ti nyansatte på plass for å kunne ta seg av den voldsomme veksten. I tillegg til I-Pace kommer Morgan 3-Wheeler som elbil, og det spekuleres i om den nye Jaguar XJ blir elektrisk.

- Vi har de siste årene solgt rundt 200 nye og litt flere brukte biler hvert år. Nå kommer rundt 500 I-Pace i tillegg til blant annet Range Rover som plugg-inn-hybrid. Etter 27 år i bransjen har jeg sluttet å tro på julenissen, men nå er troen tilbake, sier han til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Formidabel interesse

Enda større er interessen for den nye, elektriske SUV-modellen Audi e-tron quattro, som lanseres mot slutten av året. Informasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli i Audi Norge bekrefter at interessen er formidabel.

- Av de 3.200 depositumene vi har fått inn, stilte 1.200 på en eksklusiv visning av konseptbileni Lillestrøm 5. januar. Disse har betalt 20.000 kroner i refunderbart depositum, men vi har i tillegg 5.000 interessenter som har stilt seg på liste til endelige spesifikasjoner på produksjonsmodellen kommer, sier han til Finansavisen.

Han kan ikke røpe disse, heller ikke den «meget konkurransedyktige» prisen på den store bilen, men innrømmer at både design og spesifikasjoner vil være relativt likt som konseptbilen. Med en rekkevidde på 500 kilometer, 435 hestekrefter med en boost-funksjon på 503 og et dreiemoment på 800 Nm i en relativt stor SUV, er det ikke rart interessen er stor.

- Elbil har i stor grad vært et storbyfenomen, men nå vil flere finne det interessant, også som en nummer 1-bil, tror Skovli.

Adm. direktør Morten Scheel hos Porsche-importør Autozentrum Sport kan ikke si mye om den kommende Mission E, men lekket informasjon tyder på at bilen vil koste som en Panamera i utlandet, og i Norge kan man trekke fra momsen.

- Vi har ikke noen systematisert venteliste, men forhandlerne har notert over 2.500 navn fra interessenter som har tatt kontakt, sier han til Finansavisen.

Flere økonominyheter

Utbytteglade totninger banket Oslo Børs Fredriksen og Trøim er «in the money» etter kort tid Rune Bjerke: - Handler om å ta posisjoner fortest mulig