Tusenvis av Telenor-kunder rammet av mobiltrøbbel

3G-nettet nede i store deler av Oslo.

Foto: Ym Yik/EPA/Scanpix
Foto: Ym Yik/EPA/ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): En rekke Telenor-kunder i Oslo-området har tatt kontakt med Dagbladet i kveld og tipset om at de sliter med mobilnettet.

Noen av telefonene ser ut til å ha dekning, uten at man får ringt eller sendt SMS fra dem. Andre bare blir stående og søke etter nett.

Feilsøking Telenor ble selv klare over problemet ved 20-tida i kveld. Da begynte bekymringsmeldingene å tikke inn.

- Vi har begynt å få inn feilmeldinger fra kunder, og det kan se ut til at det er noe feil med 3G, fortalte dekningsdirektør for mobil i Telenor, Bjørn Amundsen, til Dagbladet i 21.30-tida.

Da Dagbladet snakket med Telenor for første gang i kveld, hadde de ikke oversikt over hvor feilen lå.

- Vi jar ikke merket at noe er feil, bortsett fra at kunder tar kontakt. Vi har satt i gang undersøkelser på bakgrunn av det, sa Amundsen.

Tusenvis rammet Klokka 22.45 var problemet ennå ikke løst.

- Vi driver fortsatt med feilsøking, og vi er nå sikre på at problemet bare gjelder 3G, opplyste Scott Engebrigtsen, informasjonssjef i Telenor, til Dagbladet.

- Hvor mange er rammet?

- Vi har ikke fullstendig oversikt, men ut fra tilbakemeldingene gjelder det kunder fra Oslo sentrum og østover.

- Det vil si tusenvis personer?

- Ja.

Telenor rådet kundene som har problemer, til å sette telefonen på GSM inntil videre.

- Men vi gjør oppmerksom på at dette ikke er mulig på en del telefonmodeller, understreket Engebrigtsen.

Softwarefeil Så, i 23-tida, kan endelig Engebrigtsen meddele at feilen er funnet.

- Driftssenteret vårt har funnet ut at det dreier seg om en softwarefeil i en router som kontrollerer trafikken. Vi regner med å ha 3G-nettet oppe igjen innen midnatt, opplyser han.

Mens teknikerne jobber med feilen, har Telenor valgt å skru av 3G-nettet i det berørte området - fra Sinsen til Nordstrand, en relativt stor og tettbebygd del av hovedstaden.

- Da vil alle mobiler automatisk skru seg over til GSM-nettet, uansett om man kan gjøre det manuelt eller ikke, forklarer Engebrigtsen.

Han beklager ulempene feilen har ført til for kundene.

- Men vi mener vi har løst problemet innen rimelig tid, sier han.