Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tusenvis mister jobben i SAS

Ansatte i SAS frykter tap av enda flere arbeidsplasser etter at konsernet tirsdag leverte blodrøde tall for årets første kvartal. Men analytikerne tror at det nordiske flyselskapet fortsatt har en framtid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS-konsernets underskudd i første kvartal på 1,88 milliarder svenske kroner er større enn det de mest pessimistiske analytikerne hadde forestilt seg. Nå skal alle steiner snus for å redde selskapet.

Og samtidig som både norske og danske vedlikeholdsarbeidere fortviler over at Arlanda blir den nye tekniske vedlikeholdsbasen for SAS, gjør både konsernsjef Jørgen Lindegaard og styreformann Egil Myklebust det klart at det kun er de forretningsmessige hensyn som vil råde framover, ikke de nasjonale.

Sparepakker

Med de tre sparepakkene som er lansert så langt, skal SAS-konsernet spare til sammen 20 milliarder svenske kroner, åtte av de i den siste - såkalte plan C.

Vel 4.000 medarbeidere er definert som overtallige. De ansatte frykter at tallet kan bli høyere.

Blant annet leverte også SAS' datterselskaper røde tall for dette kvartalet. Både i Braathens og Widerøe er omfattende kostnadskutt-program under planlegging. Widerøe skal iverksette umiddelbare kostnadskutt på 20 millioner kroner, i tillegg til en allerede planlagt snuoperasjon som skal spare selskapet for 200 millioner kroner i kostnader.

I Braathens er det snakk om å spare rundt 300 millioner kroner. En konklusjon om hvordan det skal gjøres blir trukket i juni. Verken i Braathens eller Widerøe kan man foreløpig si noe om spareplanene vil innbefatte kutt i antall arbeidsplasser.

Vedlikehold

På Gardermoen er lederen for SAS' verkstedklubb, Olav Lie, redd det bare er et tidsspørsmål før Gardermoen også mister det tyngste vedlikeholdet av SAS-flyene.

Styrets avgjørelse mandag innebærer at 417 arbeidsplasser vil gå tapt på Gardermoen når viktige deler av vedlikeholdet av flyparken til SAS flyttes til Arlanda.

- Vi er skuffet over styrets beslutning. Når først mellomtunge vedlikeholdsoppgaver flyttes til Arlanda, står restmiljøet på Gardermoen i fare for å bli svekket avgjørende, sier Lie til NTB.

I Stortinget

Selv om SAS-ledelsen nå sier at det kun er de forretningsmessige hensyn som skal tas, er opposisjonen på Stortinget misfornøyd med næringsminister Ansgar Gabrielsens (H) håndtering av dragkampen om hvor basen for vedlikeholdet skulle legges.

Fremskrittspartiets formann Carl I. Hagen la tirsdag fram et utkast til et brev i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité hvor Gabrielsen blir bedt om en skriftlig redegjørelse om SAS.

Komiteen skal ta endelig stilling til brevet onsdag.

- Har en fremtid

Det gigantiske underskuddet til tross, mener flyanalytikere at SAS har en fremtid. Preben Rasch-Olsen i Handelsbanken sier til NTB at sparepakkene SAS har lansert er gode nok, men det forutsetter at hele den tunge SAS-organisasjonen trekker i samme retning og ser nødvendigheten av de tiltakene som iverksettes.

Han mener det først og fremst er en rekke utenforliggende forhold, slik som krigen i Irak og sars-epidemien, som har gjort det ekstra vanskelig både for SAS og flyindustrien for øvrig.

- SAS har lenge vært flinke på den interne driften og har gjort mye bra på kostnadssiden. Men alt det utenforliggende blir ødeleggende, sier Rasch-Olsen.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media