- 2500 RAMMET: Et SAS-fly av denne typen, Airbus A340, skal ha vært årsaken til en del av problemene som ifølge nettstedet Check-in.dk har rammet 2500 passasjerer i form av kanselleringer. Foto: SAS/Nyhetsbyrået TT
- 2500 RAMMET: Et SAS-fly av denne typen, Airbus A340, skal ha vært årsaken til en del av problemene som ifølge nettstedet Check-in.dk har rammet 2500 passasjerer i form av kanselleringer. Foto: SAS/Nyhetsbyrået TTVis mer

Tusenvis rammet av SAS og Norwegians kanselleringer i utlandet

Får elendige medieoppslag i Danmark og Spania

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Danske og spanske nettsteder har de siste dagene beskrevet kanselleringer på SAS og Norwegians utenlandske flygninger, med til dels dramatiske følger for passasjerene.

Mens minst 600 passasjerer skal være rammet av Norwegians kanselleringer, er det tilsvarende tallet hele 2500 passasjerer for den delvis statseide, nordiske rivalen SAS.

Norwegian-trøbbel Søndag meldte storavisa El Mundo i Spania at mer enn 220 passasjerer hadde blitt stående igjen på London Gatwick, etter at en Norwegian-flight til Madrid hadde blitt avlyst. Ytterligere 200 passasjerer skal ha opplevd det samme, da en flygning til Roma ble innstilt.

Ifølge avisa fikk passasjerene etter en del om og men dekket hotellopphold for ei natt. Det skal likevel ha vært misnøye, blant annet med at passasjerene ikke ble satt på første fly til Madrid, og at noen skal ha blitt tilbudt å i stedet fly til andre spanske byer.

For knappe tre uker siden skapte en annen kansellering trøbbel for Norwegians passasjerer.

«Norwegian ga beskjed til de mer enn 180 passasjerene på flygningen Madrid - Helsinki om kanselleringen bare tre timer i forveien og via sms», meldte nettstedet estrella digital.

SAS: «Uplanlagt vedlikehold» Dette blekner likevel i forhold til rivalen SAS' kanselleringer i påsken, ifølge opplysninger på det danske bransjenettstedet check-in.dk.

«Det var nødvendig å avlyse nesten hver 10. avgang, hvilket har berørt over 2.500 passasjerer», skriver nettstedet.

Problemene skal ha sammenheng med at et A340-fly 24. mars ble stående i Washington DC med en skade, og måtte sendes tomt tilbake til København, og at også to andre fly i en periode ikke kunne brukes.

Ifølge check-in.dk får SAS problemer straks det oppstår såkalt «uplanlagt vedlikehold».
«Det kom tydelig til uttrykk i påsken, hvor SAS alene måtte avlyse 12 langdistanseflygninger», heter det.

Personalmangel Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen kommenterer Norwegians kanselleringer på denne måten:
- Det er selvfølgelig svært uheldig, og vi beklager så mye til de berørte passasjerene.

Han opplyser at Norwegian forholder seg til EUs regelverk for passasjerrettigheter.
- Passasjerene blir booket om til andre Norwegian-flyvninger, eller med andre selskaper der det er mest hensiktsmessig. Dersom de ikke ønsker å reise med Norwegian sitt alternativ kan de søke om refusjon for utlegg. Passasjerene får også mat og drikke, og blir innlosjert på hotell dersom det er nødvendig. Alt dette har blitt gjort i disse tilfellene, opplyser Sandaker-Nielsen.

Han oppgir personalmangel som grunn til kanselleringene.

Ombooking-tilbud SAS' informasjonssjef Knut Morten Johansen viser til konstituert pressesjef Anna Vibeke Nielsen i SAS i Danmark, som sier til check-in.dk at «vi har hatt uplanlagt vedlikehold på to av våre langrutefly i påsken, hvilket er en beklagelig situasjon».

Ifølge SAS Danmark har alt som er mulig blitt gjort for å ta hånd om kundene, med overnatting og tilbud om ombooking til første tilgjengelige avgang hos SAS eller samarbeidspartnere. 

- 600 RAMMET: Minst 600 skal være rammet av Norwegian-kanselleringer de siste ukene, ifølge spanske medier. Her et Norwegian-fly på London Gatwick Airport. Foto: Fredrik Larsen/Aftenposten.
- 600 RAMMET: Minst 600 skal være rammet av Norwegian-kanselleringer de siste ukene, ifølge spanske medier. Her et Norwegian-fly på London Gatwick Airport. Foto: Fredrik Larsen/Aftenposten. Vis mer