Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

TV 2 føler seg urettferdig behandlet

Mens artistene stilte opp gratis for Røde Kors og flyktningene fra Kosovo, puttet TV 2 300 000 reklamekroner fra søndagens TV-aksjon i «egen lomme». Omtrent slik blir TV 2s rolle fremstilt av enkelte kritikere, noe TV-kanalen selv mener er galt og urettferdig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

55,5 millioner kroner til Røde Kors

- Dette er en underlig fremstilling av sakens fakta. Riktignok har vi hatt 300 000 kroner i reklameinntekter i forbindelse med TV-programmet «Hjelp» for Balkan-flyktningene, men dette tilsvarer bare én firedel av kostnadene vi hadde, sier informasjonssjef Rune Indrøy til NTB.

TV 2 stilte programtid og gratis reklameplass for en halv million kroner til disposisjon for Norges Røde Kors. TV-kanalen hadde totalt 1,2 millioner kroner i utgifter, ifølge Indrøy.

I tillegg har TV 2s folk stått på hodet i en uke for å få alt på plass. Mange har også brukt av sin fritid i tillegg til egen arbeidstid, sier Indrøy.

- Norges Røde Kors er fornøyd. Derfra har vi ikke fått noen kritikk. Fra vår side har det aldri vært meningen å tjene penger verken på Røde Kors eller på Kosovo-flyktningene, sier han.

Indrøy anslår at TV 2s bidrag til Røde Kors netto er på rundt 900.000 kroner.

- Dette er helt greit, fordi vi gjerne vil bidra til å hjelpe både Røde Kors og Kosovo-flyktningene. Men desto mer urettferdig blir det når vi nærmest beskyldes for å sko oss på flyktningproblemet, sier Indrøy.