TAPTE: Tom Engh har fungert som talsmann for Pionerdykkerne. I dag ble han og Rolf Engebretsen dømt til å betale saksomkostninger på nesten 1,4 millioner kroner til TV 2.  Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
TAPTE: Tom Engh har fungert som talsmann for Pionerdykkerne. I dag ble han og Rolf Engebretsen dømt til å betale saksomkostninger på nesten 1,4 millioner kroner til TV 2. Foto: Håkon Mosvold Larsen/ScanpixVis mer

TV 2 frifunnet for dykkerdokumentar

Pionerdykkerne Rolf Engebretsen og Tom Engh må betale nesten 1,4 millioner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet.no): De to dykkerne saksøkte TV 2, redaktør Odd Isungset og journalist Torgeir Foss for ærekrenkelser i  dokumentaren «Dykkere på dypt vann», som ble sendt på TV 2 i mai 2007.

- Var berettiget
I dokumentaren ble det reist alvorlig tvil om påstander som tidligere var kommet fra de to pionerdykkerne. Det handlet om dykkererfaring i Nordsjøen og om et møte med daværende statsminister Trygve Bratteli på Ekofisk i 1971.

Andre påstander gjaldt blant annet en særdeles dramatisk bergingssituasjon på den store betongplattformen Cormorant Alpha på Stord, om en engelsk advokat som kanskje ikke eksisterer, om mulig feilinformering av Stortinget og pengeutpressing av andre dykkere.

Tingrettsdommer Grete Strandborg skriver i dommen at i den grad det i programmet framsettes krenkende beskyldninger mot saksøkerne, hadde TV 2 tilstrekkelig faktisk forankring, og den vinklingen TV 2 valgte var derfor berettiget.

Beskyldningenes faktiske forankring er også på flere punkter styrket gjennom bevisførselen under hovedforhandling i Bergen tingrett.

Frifunnet
Et vesentlig moment for retten ved rettstridsvurderingon har også vært at Engh og Engebretsen, til tross for gjentatte anmodninger, valgte å ikke benytte seg av muligheten til å komme med tilsvar. Saksøkerne burde klart ha benyttet seg av tilvarsretten ved å la seg intervjue, noe som nok hadde gjort dokumentaren mer balansert, skriver retten.

Derfor blir TV 2 frifunnet. Dykkerne, som i mange år har klaget over mangel på penger, må betale TV 2s saksomkostninger med hele 1.381.837 kroner.