TV 2 raser mot NRK

TV 2 er opprørt etter at NRK uten lov brukte Harald Bredelis kommentatorstemme på sin web-tv. Nå vurderer de å kreve erstatning av statskanalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TV 2-kommentatoren trodde mikrofonen var slått av da han omtalte håndballspiller Gro Hammerseng som «den flotteste lesba på Toten» - og fleipet med TV 2 Zebras lave seertall. Og lyden var faktisk av på både TV2 Zebra og TV2s web-TV. Men ikke på NRKs web-TV. Der kunne seerne høre Bredelis stemme i en time - inkludert kommentatorens private betraktninger i pausen av torsdagens UEFA-cupkamp mellom Viking og Austria Wien.

-  NRK brøt avtaleverket da de brukte vår kommentatorlyd på sin sending. Avtalen er å bruke hverandres signaler, men ikke kommentatorlyden. NRK har ringt og beklaget - men dette er så alvorlig at vi vil se videre på det, sier TV 2s sportsredaktør Bjørn Taalesen.

-  Vurderer dere å kreve erstatning?

-  Vi vurderer å kreve kompensasjon. Hadde vi brukt Arne Scheie på vårt web-tv, skulle det nok blitt huskestue, sier han.

Ringte Hammerseng

Dagbladet omtalte i går pausepraten med tittelen «Tabbet seg ut på direkten». Taalesen mener tabben ligger hos NRK - og ikke hos TV 2 og Bredeli.

-  Saken er jo fullstendig snudd på hodet. Dagbladet har også bidratt til å henge ut Bredeli på helt feil grunnlag, mener sportsredaktøren.

Harald Bredeli tar derimot en del av skylda på egen kappe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Jeg innrømmer gjerne at jeg har tabbet meg ut. At det var dumt, og at jeg ikke burde sagt det. Men det er feil av Dagbladet å si at jeg fleiper og ironiserer med Gro. Det er avisas tolkning, sier Bredeli til Dagbladet.

Han ringte selv Hammerseng for å forklare seg. Bredeli kommenterer også håndball for kanalen.

-  Hennes første reaksjon i dag tidlig var latter. Hun kjenner meg lite grann. Hun vet at dette ikke var fleiping med henne, sa Bredeli til Dagbladet i går.

-  Ikke med vilje

TV 2s klubbleder Jarle Marøy mistenker NRK for å ha brukt kommentatorlyden med overlegg - og kjøper ikke NRKs forklaring om en glipp.

-  Det NRK har gjort er helt på trynet. Jeg har en sterk mistanke om at de har gjort det bevisst. Det eneste de sier er at de skal sjekke rutinene sine og ditt og datt. Det er et grovt overtramp, mener Marøy.

NRKs nettsjef Are Nundal avviser anklagene på det sterkeste.

-  Vi gjorde en feil, men det var ikke et bevisst avtalebrudd. Vi koblet feil signal, og har beklaget både overfor Taalesen og Harald Bredeli, sier han.

-  Hvordan kunne dere koble feil signal så lenge?

-  Det skal ikke skje, men det var en travel og hektisk avviklingsdag. Det ble rettet opp en time ut i kampen. Det var ikke gjort med vond vilje, insisterer Nundal.

Dagbladet lyktes ikke å komme i kontakt med Gro Hammerseng i går kveld.

Dagbladet igår