PRISHOPP: Pga. vekten blir Teslaer dyrere. F.v. modell X, modell S. Foto: Jason Reed / Reuters / NTB Scanpix
PRISHOPP: Pga. vekten blir Teslaer dyrere. F.v. modell X, modell S. Foto: Jason Reed / Reuters / NTB ScanpixVis mer

TV 2: Tesla-biler blir opptil 70 000 kroner dyrere

Lekkasje fra statsbudsjettet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I en lekkasje fra statsbudsjettet, som legges fram i morgen, har TV 2 fått erfare at elbiler fra fabrikanten Tesla blir mellom 7000 og 70 000 kroner dyrere.

Vekten skal med

Årsaken til prishoppet er at bilens vekt fra og med dette budsjettet skal inn når pris og avgift beregnes - og Tesla er den eneste elbilen på det norske markedet som er tung nok til at det får utslag.

Det understrekes at de øvrige insentivene for elbilkjøp - som ingen engangsavgift og moms ved kjøp og lav årsavgift - videreføres i budsjettet.

Ifølge Aftenposten er årsaken til prisøkningen at det innføres engangsavgift for de største og tyngste elbilene.

Norsk elbilforening er ikke glade for at prisen på Teslaer nå går opp, og ber Stortinget stanse regjeringens forslag.

- Vi er opprørt over at regjeringen gambler med Norges viktigste klimatiltak og vårt viktigste bidrag internasjonalt, sier generalsekretær Christina Bu til Aftenposten.

Salget raste i Danmark

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er Norge helt i toppen når det gjelder salg av hel- og delelektriske biler, som utgjør over 40 prosent av det samlede nybilsalget. Til sammenlikning er tallene i Danmark og Sverige bare 4 og 8 prosent.

Bu i Elbilforeningen sier det lave tallet i Danmark skyldes nettopp innføring av kjøpsavgift for ett år siden.

AVDUKET: Foran et jublende publikum ble Teslas nye SUV, Model X lansert. Modellen har en rekkevidde på 400 km. Video: NTB Reuters Vis mer Vis mer

- Nå setter regjeringen hele elbilmarkedet i spill, og vi risikerer bråbrems i salget, sier hun.

Aftenposten skriver videre at prisøkningen delvis kommer som reaksjon på bekymring og irritasjon over at elbilfordelene i stor grad tilfaller velstående Tesla-eiere i Oslo-området.

Å få med KrF og Venstre er nøkkelen til å få igjennom statsbudsjettet, og det kan bli lettere sagt enn gjort, siden begge partiene ønsker å verne om elbilinsentivene.

- Ren taktikk

Marius Holm, leder av Miljøstiftelsen ZERO, mener forslaget er ren taktikk fra regjeringens side, og har tillit til at Høyre kommer til å la utslippsfrie biler i alle vekt- og prisklasser få beholde elbilfordelene en stund til.

- Vi stoler på at Høyre og [samferdselspolitisk talsmann] Nikolai Astrup ser behovet for forutsigbarhet for både næringsliv og forbrukere. Avgift på elbil må selvfølgelig komme en gang, men det må følge en forutsigbar plan, som sikrer at elbiler forblir konkurransedyktige mot de forurensende, ved at forurensende biler blir tilsvarende dyrere, skriver Holm i en e-post til Dagbladet.