TV-kjendis krever erstatning

Pål Bang-Hansen var i karakteristisk lunt humør da han i formiddag ankom Oslo byrett. Etter å ha blitt imitert i en radioreklame, har den kjente filmjournalisten i NRK TV saksøkt radiostasjonen P4, reklamebyrået Både Og og annonsøren Extra Film.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rettssaken, som vil vare i to dager, vil bringe klarhet i om det er akseptabelt eller ikke å imitere en kjendis i radioreklame uten å innhente personens samtykke på forhånd.

Pål Bang-Hansen krever at de saksøkte betaler ham opp til 100 000 kroner i vederlag.

Etter mye spenning og store problemer med å få avspilt båndet med den omstridte reklamesnutten «Filmfriken», fikk retten til slutt glede av å høre hvordan en stemme, som unektelig er meget lik Bang-Hansens, presenterer seg som Pål og sier at hans hobby er å la seg avbilde med filmstjerner.

Og filmene, de leverer han selvfølgelig til framkalling hos Extra Film...

- Snylter på goodwill

Bang-Hansens advokat, Morten Khronstad, trakk fram flere tidligere dommer der kjente personligheter har fått erstatning etter å ha blitt misbrukt i reklame, for eksempel Bjøro Håland, som «følte seg som en ost» etter at hans navn ble brukt i en ostereklame.

Siden Bang-Hansens samtykke til imitasjonen i P4 ikke ble innhentet, mener Khronstad at reklamen er et massivt inngrep i Bang-Hansens personvern. Dessuten mener han at det er å snylte på Bang-Hansens goodwill som kjendis og Norges fremste filmjournalist.

Mediepersonligheter som Bang-Hansen har stor gjennomslagskraft i reklame.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reinbeite

- Et klassisk eksempel på å beite på annen manns område, sa Khronstad i sin innledning, og viste til en tidligere dom som kalles Reinbeitedommen.

De saksøkte mener derimot at det ikke er snakk om å snylte på noens goodwill, siden det ikke hadde vært aktuelt å bruke Bang-Hansens egen stemme i reklamesnutten.

De mener det er harmløs humor og en parodi for parodiens skyld.

Imitert før

Den reklamefinansierte radiostasjonen P4, som har en million lyttere, kringkastet «Filmfriken» til sammen 56 ganger i romjulen i fjor. Et relevant spørsmål i rettssaken kan bli om reklamen var villedende, det vil si om lytterne faktisk trodde at det var Bang-Hansen de hørte, eller om de innså at det var en parodi.

- Som journalist har Bang-Hansen behov for å oppfattes som uhildet og nøytral i sin yrkesutøvelse, sa Khronstad.

Bang-Hansen, som er blitt imitert og parodiert utallige ganger tidligere, blant annet av sin egen arbeidsgiver NRK, mener selv at det går en skarp grense mellom å gjøre dette i redaksjonelle innslag og å gjøre det i reklame-øyemed. NTB

KJENDIS-MØTE: NRK TVs Pål Bang-Hansen (t.v.) og radio P4s programsjef Svein Torgersen ... til oppgjør i i Oslo Byrett i dag ...