UENIGE: Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Rune Indrøy (t.v.), og produkt- og strategidirektør Haakon Li Dragland i Canal Digital Kabel-TV kom ikke til enighet om ny avtale. Foto: Jacques Hvistendahl / Steinar Buholm / Dagbladet
UENIGE: Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Rune Indrøy (t.v.), og produkt- og strategidirektør Haakon Li Dragland i Canal Digital Kabel-TV kom ikke til enighet om ny avtale. Foto: Jacques Hvistendahl / Steinar Buholm / DagbladetVis mer

- TV2 prøver å legge skylda på Canal Digital

Men TV 2 mener Canal Digital er vanskelige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ved midnatt ble det klart at forhandlingene mellom TV 2 og Canal Digital hadde brutt sammen. Som konsekvens mister Canal Digital-kunder tre TV2-kanaler.

Det er uvisst hva som skjer videre nå, sier kommunikasjonsdirektør i TV 2, Rune Indrøy, til NTB.

- Vi har gjort det vi kan for å få dette til. Canal Digital spurte ved midnatt om de kunne få ett døgn til for å tenke seg om. Det fikk de. Skriftlig. Likevel valgte de å bryte forhandlingene, sier Rune Indrøy.

- Vi tror at Canal Digitals kunder har liten forståelse for dette.

Canal Digital ønsket på sin side å fortsette forhandlingene i en lengere periode.

- Vi ønsket å fortsette forhandlingene i en 14-dagers periode til. Dette avslo TV 2 blankt. Vi fikk et forslag om å fortsette et døgn til, men det ville ikke ført oss videre, sier produkt- og strategidirektør Haakon Li Dragland i Canal Digital Kabel-TV til Dagbladet.

Trusler Kommunikasjonsdirektør i TV 2 Rune Indrøy forteller at de torsdag klarte å bli enige med Canal Digital om både pris og andre vilkår for en ny avtale, som ville gitt Canal Digitals kabelkunder tilgang til alle TV 2-kanalene og flere nye tilleggstjenester. Problemet var nye krav fra Telenor.

- Fra Telenors side kom det i siste runde et krav om at avtalen skulle kobles til forhandlinger om ny avtale for parabol, der eksisterende avtale løper ut på et senere tidspunkt. Slik dette kravet var utformet var det umulig for TV 2 å akseptere, sier Indrøy, som mener det som har skjedd er svært beklagelig.

Dette mener Dragland er feil.

- Vi har lenge diskutert parabol, dette er ikke noe som kom inn i 12. time. Underveis i forhandlingene har TV 2 kommet med åpne trusler om å gjøre forhandlinger med våre søsterselskap vanskelig, sier Canal Digital-sjefen.

- Føler du at TV 2 prøver å legge skylden på dere?

- Ja, det gjør jeg. Det har TV 2 god tradisjon for, noe vi har sett tidligere i forhandlingene. Det er ikke tvil om hvem som er den aggressive part her, sier Dragland.

- Døra står åpen Likevel håper Dragland på å komme til enighet i framtiden.

- Døra vår står åpen til enhver tid. Vi ønsker å forhandle oss fram til en løsning og tilby våre kunder alle TV2s tv-kanaler, sier han.

I natt ble det også klart at GET har kommet til enighet med TV 2.

Dragland vil ikke kommentere om GET og Canal Digital har fått det samme tilbudet, men viser til GETs prisøkning.

- Kravene TV 2 kom med ville økt våre kostnader dramatisk, som igjen ville økt prisen for våre kunder. Vi har vært opptatt av å få på plass mekanismer som gjør at vi ikke får en utagerende prisspiral, sier Canal Digital-sjefen.

De 135.000 enkeltkundene til GET får en prisøkning på 30 kroner i måneden, 360 kroner i året, skriver Dagens Næringsliv.

Vanskelig Dette er en økning på over 9 prosent, men den skyldes ikke bare TV 2, ifølge Get. Hvor stor økning borettslagskundene får er ikke kjent, men dette er trolig lavere enn de 30 kronene per måned.

TV2 mener Canal Digital er vanskelige å forhandle med.

- Prisøkningen er bestemt av norske myndigheter. Vi har klart å forhandle oss fram til nye avtaler med alle kabel-tv-distributører i Norge bortsett fra Canal Digital. Og så lenge selskapet ikke endrer sitt krav til ny avtale for parabol, vil ikke TV 2 inngå noen ny avtale, sier Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Rune Indrøy, til Dagbladet.