TV2s monopol

Kulturministeren har et godt poeng når hun mener avgiftsinntektene fra TV2 kan brukes til beste for norsk kultur.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Kulturminister Ellen Horn kan tenke seg å legge en avgift på TV2s reklameinntekter og ser for seg at disse pengene kan brukes til å finansiere andre kulturformål. TV2s styreformann reagerer negativt og kritiserer statsråden for å gå ut i mediene før forhandlingene om saken er startet.
  • TV2s eiere forvalter i dag et monopol på riksdekkende reklame. I bytte for det monopolet er kanalen pålagt visse forpliktelser til allmenkringkasting. Det er forståelig at TV-kanalen ønsker å bevare sitt monopol, akkurat som NRK i sin tid forsvarte sitt, og til lavest mulig kostnad. Vi synes likevel at kulturministeren har et godt poeng, selv om det ikke er så elegant formulert, når hun sier at «det er helt høl i hodet at konsesjonen ikke skal koste TV2 noe». Konsesjonen skal eventuelt fornyes i 2002. Dette gir partene god tid til fornuftige samtaler om prisen for reklamemonopolet. Og til å utrede hvordan avgiftsinntektene kan anvendes til beste for norsk kultur.