TV3 lurer ut penger i omstridt reklamejuks

Selger falske pasientopplysninger via SMS for å markedsføre TV-show.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I fire annonser i dagens VG frister nettstedet Pasientjournaler.net med innsyn i andres private pasientjournaler.

Ifølge annonsen vil du få fullt innsyn i journalene om du sender en mail eller bruker tre kroner på en sms til tjenesten.

Bak kampanjen står TV3, som forsøker å skape oppmerksomhet rundt sitt nye program om helsevesenet.

Dagbladet.no har i dag blitt nedringt av sjokkerte lesere som har sett annonsen, og tapt penger på å bestille uekte pasientjournaler via SMS.

Skjønner ikke folks reaksjoner

Da vi kontaktet TV3 om saken, kunne de ikke skjønne folks reaksjoner.

Kan ikke dette sees som villedende reklame?

- Nei, det synes jeg ikke, for det er mye av problemstillingen vi tar opp i TV-serien, sier Christian Steen i TV3.

Har dere vurdert lovligheten av dette?

TV3 lurer ut penger i omstridt reklamejuks

- I samråd med vårt reklamebyrå har vi kommet fram til at dette er i tråd med de retningslinjene vi opererer innenfor, sier Steen.

Men du ser at det kan være problematisk når folk betaler for reklame?

- Det kan vel være gråsoner. Jeg ser at det kan være rom for diskusjoner. Samtidig er det ikke noe annerledes enn når folk bestiller en låt av Maria Mena.

Men da får du jo det du betaler for? Meldingene koster tre kroner stykket?

- Det er ikke vår hensikt å tjene penger på dette. Pengene vi får inn skal gå til kreftforskning.

Vet ikke hvor pengene skal gå

Når Dagbladet ringer kommunikasjonsavdelingen på TV3, har kanalen bestemt seg for å gi pengene til barneavdelingen på Radiumhospitalet.

- Er det det det heter? Ja, barneavdelingen på Radiumhospitalet.

Problemet er at det ikke finnes noen barneavdeling på Radiumhospitalet.

HAR DATEN DIN KLAMYDIA? Denne betal-tjenesten gir deg falske pasientjournaler. - Humoristisk, mener TV3. Faksimile: TV3/VG
HAR DATEN DIN KLAMYDIA? Denne betal-tjenesten gir deg falske pasientjournaler. - Humoristisk, mener TV3. Faksimile: TV3/VG Vis mer

- Dette har jeg aldri hørt om. TV3 har aldri kontaktet oss om dette. Dessuten er det ingenting som heter barneavdelingen på Radiumhospitalet, sier informasjonssjef Selva Kosiander til Dagbladet.no.

Hun er informasjonssjef både for Radiumhospitalet og Rikshospitalet, som i dag er sammenslått under ett og samme helseforetak.

Hun syntes det er merkelig at Radiumhospitalet blir trukket inn i reklamestuntet, og reagerer på måten TV3 markedsfører sin serie på.

- Nei, dette synes jeg ikke noe om. Det er helt merkelig, sier hun til Dagbladet.no.

Lasse Polmar i reklamebyrået Shnell & Melnychuk sier han har flere samtaler om med TV3-ledelsen, men sier at det ikke har vært klart nøyaktig hvor eventuelle inntekter skal ende opp.

- Om det kommer inn noen penger skal de går til Kreftforeningen eller et sånt foremål. Men hva pengene går til er TV3s sak, ikke min, sier Polmar.

Møter motbør

Forbrukerombudet er ikke helt enig i TV3s vurderinger.

- Det kan jo kanskje minne litt om problemstillingen fra i jul. Problemet er hvis folk tror det er tilfelle og sender inn en sms, da blir spørsmålet er om det er åpenbart, eller om det er villedende, sier Frode Elton Haug, rådgiver i Forbrukerombudet.

Elton Haug presiserer at Forbrukerombudet ennå ikke har tatt opp saken til vurdering.

Stoppet kampanjen

Redaksjonen i Dagbladets papirutgave stoppet annonsen sent i går kveld.

- Vi vurderer annonser på samme måte som redaksjonell tekst. De skal være rett på sak, og det skal ikke være tvil om avsender, sier Terje Myklevoll, redaksjonssjef i Dagbladet.

Myklevoll hadde ikke fått informasjon om tjenesten, men gikk inn på nettsiden og bestilte Jens Stoltenbergs journal på nettet.

- De kom tilbake med diverse soppinfeksjoner og mye latin. Først etter fem minutter kom en ny mail fra TV3, denne gang med reklame for den nye serien, sier Myklevoll.

Myklevoll understreker at han ikke trykket annonsen fordi han ikke likte formen.

- Som leser ville jeg følt meg lurt. Jeg vil ikke kaste bort tid og penger på noe jeg ikke får. Hvis TV3 har noe å fortelle meg kan de gå rett på og fortelle meg om det, sier Myklevoll.

VG lot den gå

VG trykket annonsen totalt fire ganger i dagens papirutgave. Redaksjonssjef Jan Erik Lauré er usikker på om noen sjekket sannhetsinnholdet i annonsen.

- Jeg ble konfrontert med annonsen seint i går kveld, og konklusjonen vi da trakk var at den ikke baserte seg på ulovligheter, så da lot vi den gå. Hva tilbudet er, og hva man kan får tilbake har ikke jeg noe med. Og i går kveld hadde vi ikke tid, sier redaksjonssjef Jan Erik Lauré i VG.

TV3 fikk i desember i fjor kritikk etter å ha trykket annonser for farlige barneleker. Hensikten var da å skape blest rundt julekalenderen «Tjuefjerde».