Tvil om noen overlevde flyulykke

MANILA (NTB-Reuters-DPA): Fortvilte pårørende forsøkte i dag å ta seg fram til vraket av et styrtet DC 9-fly på Filippinene for å lete etter sine kjære. Mange ville klatre opp til vrakstedet i håp om at det var riktig at 15 mennesker hadde overlevd, men mørket satte en stopper for letingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Motstridende opplysninger førte til full forvirring og økende tvil til meldinger om at noen av de 104 om bord i flyet var funnet i live.

Vraket ble funnet natt til i dag norsk tid. Redningsmannskaper meldte om minst 15 overlevende og rundt 30 omkomne i flyet, som tilhørte selskapet Cebu Pacific Air. Selskapet bekreftet først meldingene, men rykket ut like etter og uttrykte tvil.

- Det kommer inn motstridende meldinger nå. Det kan hende den første beskjeden om overlevende ikke er riktig, sa talsmann for selskapet, Larry Zurita.

Flyulykken kan være den verste i Filippinenes historie.

Blant de 104 om bord skal det ha vært en østerriker, en sveitser og en japaner, men så vidt man visste ingen skandinaver.

Leter selv

Slektninger og pårørende klaget over manglende og sein informasjon fra flyselskapet. Mange bega seg opp i fjellene på egen hånd. En lege sa til en radiostasjon i Manila at han ville klatre opp til ulykkesstedet fra byen Claveria, sammen med noen venner.

- Jeg har tre slektninger på flyet, sa han.

Claveria er en landsby ved foten av fjellet Mont Sumaya. Pårørende kom kjørende og gående til landsbyen tirsdag, etter at de fikk høre at overlevende og døde ville bli brakt ned dit. De ventet tålmodig i bilene sine, eller slentret langs veien inn mot sentrum av byen.

Jun Mediante, som hadde sin kone og svigerinne på flyet, sa at han fortsatt håpet at de var i live, trass i meldinger om at flyet var blitt totalt ødelagt med deler spredd over hele fjellsiden. Han håpet å finne en lokalkjent som kunne føre ham opp til vraket.

Vanskelig redningsarbeid

Ordføreren i byen Claveria hadde tatt i bruk et kapell som redningssenter, men klaget over at de forskjellige redningsteamene oppe i fjellene nesten ikke kommuniserte med hverandre.

Redningsarbeidet ble også komplisert fordi kommunistiske opprørere har baser i området. Da et sivilt småfly styrtet i det samme området i fjor, slapp opprørerne sivile redningsmannskaper inn til ulykkesstedet, men nektet militært personale å slippe til, forklarer guvernør Vicente Emano i Misamis-provinsen der Claveria og Cagayan de Oro ligger.

Eksplosjoner

Innbyggere rundt Cagayan de Oro på øya Mindanao sa de hadde hørt sterke eksplosjoner og sett en ildkule på samme tid som flyet forsvant fra radarskjermene. - Det smalt så høyt at noen trodde det var en stor bombe, sa en lokal tjenestemann.

Filippinske talsmenn antydet i dag at lavt skydekke og dårlig sikt kan ha forvirret flygerne. Fjellene i ulykkesområdet er opp til 2500 meter høye, og pilotene må styre mellom fjellene når de skal gå inn for landing ved Cagayan de Oro, ble det opplyst.

(NTB)

FLYKATASTROFE:</B> Det er fremdeles vanskelig å få korrekt informasjon fra ulykkesstedet, men det ser ut som om dette er den største flyulykken i Filippinenes historie.