Tvilsomme forbindelser

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Justisdepartementet har i fem år arbeidet med å finne ut hvilke redningshelikoptre som skal avløse dagens Sea King-flåte. 10-12 helikoptre skal være på plass innen 2015, til en pris på nærmere tre milliarder kroner. De bærende prinsippene i statlige anskaffelsesprosjekter skal være åpenhet, habilitet og likebehandling. Likevel har departementet prestert å havne i den situasjon at både prosjektlederen og alle departementets helikopterrådgivere har vært kolleger og har jobbet for helikopterprodusenten Sikorsky eller drifts- og vedlikeholdsselskapet CHC, i Norge beste kjent som Helikopterservice, skriver Dagens Næringsliv. Både Sikorsky og CHC vil trolig være med og slåss om kontraktene. 16 selskaper har til nå meldt sin interesse.

Både prosjektlederen og framstående representanter for Sikorsky og CHC avviser at de tette forbindelsene mellom prosjektlederen og helikopterrådgiverne, mellom Sikorsky og CHC, og det forhold at alle tidligere har vært ansatt i CHC, er noe problem når det gjelder habilitet. Markedsdirektøren i Sikorsky sier til DN at alle som jobber i helikopterindustrien vil se at dette ikke er noe problem, og tilføyer at det er begrenset med fagkompetanse på helikopter i Norge.

Jusprofessor Hans Petter Graver mener derimot at departementets konsulentbruk i denne saken kan framstå som uheldig. Han synes ikke at mangel på helikopterteknisk ekspertise i Norge er noe holdbart argument for å bruke potensielt inhabile rådgivere. Det betyr bare at man må bruke krefter på å finne slik ekspertise i utlandet, sier Graver. Statssekretær i Justisdepartementet, Terje Moland Pedersen, har tidligere gått god for habiliteten til prosjektlederen. Men nå varsler han en ny gjennomgang av habiliteten til departementets helikopterrådgivere. Det bør absolutt gjøres. Samrøret mellom prosjektlederen, rådgiverne og deres forhold til særlig CHC, er egnet til å svekke tilliten til deres upartiskhet.