Tvilsomt i NRK Petre

Ledelsen i NRK Petre har et problem - også etter at radiokanalen i helga kvittet seg med programlederen og dj-en Tommy Tee. Det alvorligste er at kanalsjef Tormod Kjensjord ikke ser det.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hans største problem heter ikke Tommy Tee, men Nils Heldal. Han er musikksjef for Petre, en døgnåpen kanal som serverer 60 prosent musikk. Dermed er Heldal en mektig mann med ansvar for en stor sendeflate. Årsaken er at Nils Heldal er medlem av «trendmafiaen» Infopool - et eksklusivt utvalg av trend- og mediefolkets svar på gutteklubben Grei. Hensikten er å få kunnskap om ungdomskulturen for å selge sine varer.

Dagens Næringsliv brakte for kort tid tilbake en reportasje fra et uformelt møte i Infopool. Gruppen teller et titall navn på folk innenfor mote, ungmedia, gratisaviser, plateselskaper og reklamegruppen Magic Hat. Disse maktmenneskene skal styre smak og trender og har hele landet som arbeidsfelt - ikke bare urbanhippe Oslo 3.

Eksempel kan være kampanjer som pågår parallelt i de ulike mediene. Da samordner de og trekker veksler på hverandres muligheter for input og markedsføring. Og det er ikke vanskelig å se at trendstyring og musikk henger sammen. Mandag skrev Dagbladet at Tommy Tee favoriserer sin egen musikk i Petre, og i går belyste Dagens Næringsliv blant annet at Warner-artistene Abstract og Strangefruit har fått mye spilling i forbindelse med platelansering i Tommy Tees dj-program. Tor Erik Hermansen i Warner og Nils Heldal i Petre er begge med i Infopool. Plateselskapet Universal skriver i et brev gjengitt i Dagens Næringsliv at «platen vil bli promotert gjennom Tommy Tees radioprogram». Rene ord for penga.

Jeg vil ikke påstå at Nils Heldal lar seg kjøpe. Han oppfattes som en ryddig musikkleder. At han opplever medlemskapet som uproblematisk, har lite med saken å gjøre. Fakta er at noen snakker med noen, og ting skjer. Kjensjords og Heldals problem er også at de ikke skjønner hvilke klamme og integritetssvake signaler de sender ut. Hvis ikke Petre-ledelsen ser alvoret - som også Almenkringkastingsrådet har påpekt i en rapport - bør andre ledere på høyere nivåer i statskanalen ta affære.

Infopoolen har også forsøkt å rekruttere medlemmer fra Akersgata. Det ville aldri blitt akseptert av Dagbladet.