Tvingende nødvendig

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete, Sp, sier i et intervju med Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) at hun i neste stortingsperiode ønsker å kunne bruke tvang for å innføre rushtidsavgift som ledd i tiltakene for å få ned klimautslippene. I det ligger at hun ønsker å gjøre det dyrere å kjøre bil i rushtida, først og fremst i de store byene. Navarsete er leder av Sp’s programkomité for neste stortingsperiode og varsler at partiet vil foreslå skjerpede tiltak for å møte klima- og miljøutfordringene.

De første reaksjonene på Navarsetes utspill er som forventet. Miljøbevegelsen er enig med henne, mens NAF, som avviser ethvert avgiftsforslag som rammer bileierne, også nå sier nei. Kommunenes Sentralforbund, KS, er også negative og mener staten bør nøye seg med å stille krav til resultater og overlate til kommunene å velge løsningene. Andre har hevdet at køprising i stor grad vil ramme vanlige, bilavhengige småbarnsforeldre, påstander som er grundig tilbakevist.

Hittil har regjeringen valgt å satse på frivillighet og overlatt spørsmålet om rushtidsavgift til det lokale selvstyre. Men til nå har innføring av køprising vunnet lite gehør på lokalplanet. Jo nærmere politikerne er grasrota, jo mindre lystne er de på å gjøre vedtak som er upopulære blant mange velgere. Men i klimasaken blir politikerne nødt til å ta også upopulære beslutninger. Da er det rimelig og naturlig at rikspolitikerne som har hovedansvar for tiltakene på nasjonalt nivå, går foran.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer