Tvinger kundene på internett

Aktiv Forsikring AS varsler sine kunder om de blir sagt opp som kunder i selskapet dersom de ikke skaffer seg adgang til internett innen neste hovedforfall på forsikringen. Forbrukerombudet tviler på lovligheten av tiltaket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsikringsselskapet vil innen utgangen av 2001 ha overført hele kundemassen til internett. I et brev som er gått ut til kundene med hovedforfall i januar skriver selskapet at alle kundeforhold heretter må fortsettes over internett. De kundene som ikke har tilgang til internett må finne seg et annet forsikringsselskap, skriver Stavanger Aftenblad.

- Undersøkelser viser at kundene i stor grad vil bli med på overgangen, sier administrerende direktør Jan Gunnar Knudsen i Aktiv Forsikring til NTB. Han sier at selskapet regner med å spare betydelige beløp på satsingen.

Brevet med beskjeden om at kundene må skaffe seg internettadgang ble sendt ut 1. november.

Kontorsjef Magne Eek hos Forbrukerombudet arbeider med forsikringsspørsmål og sier til NTB at han tviler på lovligheten av måten Aktiv Forsikring går fram på.

(NTB)