Konkurrentene har klaget på at markedslederen Telenor har for høye priser på samtaler fra fasttelefon til mobil, og samtaler mellom NetCom og Telenors mobilkunder.
- Dette viser at myndighetene i Norge har forståelse for at vi må ha konkurranse på like vilkår, sier Guri Wormdahl, fungerende informasjonsdirektør i Netcom til Dagbladet.no.
Monopol
Siden Telenor nærmest har monopol på fastlinjetelefoni og rundt 70 prosent av mobilmarkedet i Norge, er de pålagt å operere med såkalt kostnadsorienterte priser. Post- og Teletilsynet gir Telenor en smekk for å ta seg betalt for salg, markedsføring og kundeservice.
Hvis ikke Telenor kutter prisene selv, vil tilsynet formelt vedta prisreduksjoner. Og kuttene kan bli større enn 15 prosent.
Post- og Teletilsynet har brukt to år gamle tall som beregningsgrunnlag for kravet, og markedet har endret seg dramatisk siden.
- Vi har vurdert prisene fra 1998, som er tallene som har vært tilgjengelig. Med de fallende prisene og den enorme volumutviklingen som har vært på mobilmarkedet, er det sannsynlig at ferskere tall vil vise at disse prisene kan reduseres ytterligere enn det vi nå har varslet, sier seniorrådgiver Øystein Hoel i Post- og Teletilsynet til Aftenposten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger