Tvinges til billigere mobilsamtaler

Telenor tvinges til å kutte prisene fra 1. september. Hvis ikke selskapet kuttene prisene på samtaler fra fasttelefon til mobiltelefon selv, vil Post- og Teletilsynet bruke tvang.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konkurrentene har klaget på at markedslederen Telenor har for høye priser på samtaler fra fasttelefon til mobil, og samtaler mellom NetCom og Telenors mobilkunder.

- Dette viser at myndighetene i Norge har forståelse for at vi må ha konkurranse på like vilkår, sier Guri Wormdahl, fungerende informasjonsdirektør i Netcom til Dagbladet.no.

Monopol

Siden Telenor nærmest har monopol på fastlinjetelefoni og rundt 70 prosent av mobilmarkedet i Norge, er de pålagt å operere med såkalt kostnadsorienterte priser. Post- og Teletilsynet gir Telenor en smekk for å ta seg betalt for salg, markedsføring og kundeservice.

Hvis ikke Telenor kutter prisene selv, vil tilsynet formelt vedta prisreduksjoner. Og kuttene kan bli større enn 15 prosent.

Post- og Teletilsynet har brukt to år gamle tall som beregningsgrunnlag for kravet, og markedet har endret seg dramatisk siden.

- Vi har vurdert prisene fra 1998, som er tallene som har vært tilgjengelig. Med de fallende prisene og den enorme volumutviklingen som har vært på mobilmarkedet, er det sannsynlig at ferskere tall vil vise at disse prisene kan reduseres ytterligere enn det vi nå har varslet, sier seniorrådgiver Øystein Hoel i Post- og Teletilsynet til Aftenposten.

Uenige

Telenor har frist til 14. august med å komme med nye opplysninger som taler imot en prisreduksjon.

- Vi konstaterer at det er uenighet mellom oss og Post- og Teletilsynet om grunnlaget for våre priser. Vi vil se nærmere på tilsynets argumentasjon før vi uttaler oss ytterligere om saken, sier informasjonsdirektør Jo Heldaas i Telenor Mobil til Aftenposten.

Også Netcom har i dag lavere priser for samtaler mellom deres egne kunder enn for samtaler til Telenors nett.

- Jeg tror det vil være riktig å tilby de samme prisene for samtaler mellom våre egne kunder og samtaler som går til andres nett. Prisen skal være den samme uansett hvem man ringer til, sier Guri Wormdahl i Netcom til Dagbladet.no.