FÅR BEHANDLING: En haitiansk gutt får medisinsk behandling på en medisinsk klinikk i regi av FN. Foto: REUTERS/UN Photo/Logan Abassi/Scanpix
FÅR BEHANDLING: En haitiansk gutt får medisinsk behandling på en medisinsk klinikk i regi av FN. Foto: REUTERS/UN Photo/Logan Abassi/ScanpixVis mer

Twitter bidrar til å øke nødhjelpen

Sosiale medier bidrar til å gi folk en sterkere opplevelse av naturkatastrofen på Haiti, mener Sintef-forsker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): De humanitære organisasjonene verden over ber både privatpersoner og bedrifter om å støtte deres nødhjelpsarbeid på Haiti. Sosiale nettverk som Twitter og Facebook bidrar til å øke givergleden.

- Innsamlingskampanjen har knust alle rekorder noen sinne når det kommer til målrettet nødhjelp, sier Wendy Harman, som er sjef for sosiale medier for internasjonale Røde Kors, til CNN.

Oppfordrer til å gi
Kjendiser som Ben Stiller, Lance Armstrong og Lindsay Lohan har brukt Twitter til å be gi penger til de jordskjelvrammede.

«Yele haiti now for the disaster. Please do all that you can,» skrev Lohan på onsdag. Ved «Yele» mente skuespilleren Wyclef Jeans stiftelse Yéle Haiti. Den Haiti-fødte artisten har gått ut og tryglet verdensamfunnet om å strekke ut en hånd til de jordskjelvrammede, og oppfordret folk til å donere penger gjennom stiftelsen. Stiftelsens nettsted var nede for telling store deler av onsdag på grunn av stor pågang.

Også sykkelkjendis Lance Armstrong, som har 2,3 millioner følgere på Twitter, har også oppfordret til donasjoner. Han har selv gitt 250 000 dollar til humanitære hjelpeorganisasjoner, melder han selv på sine sider.

TATT AV EN TWITTER-BRUKER: Dette bildet er fra Twitter og viser fra Port-au-Prince på Haiti 12. januar. Foto: AFP Photo/Twitter/Scanpix
TATT AV EN TWITTER-BRUKER: Dette bildet er fra Twitter og viser fra Port-au-Prince på Haiti 12. januar. Foto: AFP Photo/Twitter/Scanpix Vis mer

Facebook-aksjon
Det har også dukket opp en rekke Facebook-grupper som har flere titusener av medlemmer. De to største har i skrivende stund mellom 130 000 og 160 000 medlemmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere Facebook-brukere har også endret status for å fortelle om sine donasjoner, og for å igjen oppfordre sine Facebook-venner.

Røde Kors i USA har også en velykket SMS-kampanje som hittil har samlet inn tre millioner dollar (nesten 17 millioner kroner). Dette utgjør en betydelig del av totalbeløpet på 10 millioner dollar (over 56 millioner kroner) som har kommet inn til støtte for jordskjelvofrene på Haiti, mener Røde Kors-talsmann Jonathan Aiken.

- Dette har vi aldri oppnådd før. Folk har sendt inn opptil tre SMS-meldinger til 10 dollar hver gang. Du snakker om rundt 300 000 mennesker som spontant bestemmer seg for «jeg har råd til å bidra med 10 dollar», sier Aiken til CNN.

FÅR HJELP: Bolivianske FN-soldater vokter et nødhjelpssenter i hovedstaden av Haiti, mens en skadet person blir båret inn for å få behandling. Foto: AFP Photo/Juan Barreto/Scanpix
FÅR HJELP: Bolivianske FN-soldater vokter et nødhjelpssenter i hovedstaden av Haiti, mens en skadet person blir båret inn for å få behandling. Foto: AFP Photo/Juan Barreto/Scanpix Vis mer

- En sterkere opplevelse
Et enkelt søk på Twitter vitner om stort engasjement blant brukerne, som legger ut oppfordring til å gi penger til nødhjelp, i tillegg til informasjon og bilder. Dagbladets reportere har brukt Twitter aktivt i dekningen av jordskjelvkatastrofen.

- Sosiale medier bidrar til å gi folk en sterkere opplevelse av naturkatastrofen på Haiti, men det stilles stadig høyere krav til siling av informasjon, sier medieforsker Petter Bae Brandtzæg ved Sintef til NRK.no.

- Journalisten får en ny rolle. Problemet er ikke å finne informasjon, men å finne kvalitet og godt filtrert informasjon, sier Brandtzæg videre.

Større donasjoner
Sintef-forskeren mener sosiale medier er med på å krympe verden på en positiv måte, fordi informasjon er lett tilgjengelig, og hvem som helst kan bidra.

AMERIKANSKE HJELPEARBEIDERE HAR ANKOMMET: Maurice Cain, som er i det amerikanske luftforsvaret, laster nødutstyr fra Panama på Toussaint Louverture internasjonale flyplass hovedstaden Port-au-Prince på Haiti i dag. Foto: AP Photo/Lynne Sladky/Scanpix
AMERIKANSKE HJELPEARBEIDERE HAR ANKOMMET: Maurice Cain, som er i det amerikanske luftforsvaret, laster nødutstyr fra Panama på Toussaint Louverture internasjonale flyplass hovedstaden Port-au-Prince på Haiti i dag. Foto: AP Photo/Lynne Sladky/Scanpix Vis mer

Han sier til NRK.no at man i framtida antakelig vil se at man får inn voldsomt store donasjoner, fordi folk i større grad tipser hverandre om hvordan man kan gi.

- Det er mye lettere å gi når du ser at mange andre i ditt nettverk bidrar, sier han.