FREDAG 17. APRIL slo skuespiller og eksmodell Aston Kutcher nyhetskanalen CNN på målstreken i kappløpet om å bli den første Twitterprofilen som ble fulgt av en million mennesker. Kutcher, som for anledningen var oppgradert til mediekommentator, sa til Larry King at den stadig mer populære mikrobloggingstjenesten og andre sosiale medier gjør at én person nå kan ha like stor innflytelse som et globalt medienettverk. Det er nok en sannhet med visse modifikasjoner, skjønt det hjelper selvsagt å være gift med Demi Moore, særlig når man legger ut bilder av fruen i ferd med å «stryke skjorter» i bare trusa, med høy rompeføring over det laveste strykebrettet verden har sett.
SLIK GÅR NU DAGAN, i det Dagsavisens kommentator Hege Ulstein omtaler som et lite, elitistisk nettsamfunn «der IT-innovatører, politikere og mediefolk snakker sammen». Ulsteins kommentar sto på trykk bare to dager etter at Terje Pedersen fra plateselskapet Warner Music høstet global storm for å ha kalt den 18-årige Even Sandvold «drittunge» og en del annet dumt på Twitter. Fadesen skjedde etter at Sandvold i en Twittermelding hadde luftet sin frustrasjon over at en plate han var på jakt etter ikke lot seg kjøpe lovlig via iTunes. Pedersen måtte krype til korset i nettmedier over hele verden.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger