I HARDT VÆR: Russiske myndigheter er i hardt vær. En twitterrobot har registrert at de har endret opplysningen i Wikipedia-artikkelen om flight MH 17. Foto: (AP Photo/Evgeniy Maloletka)
I HARDT VÆR: Russiske myndigheter er i hardt vær. En twitterrobot har registrert at de har endret opplysningen i Wikipedia-artikkelen om flight MH 17. Foto: (AP Photo/Evgeniy Maloletka)Vis mer

- Twitterrobot har avslørt russiske myndigheters endring av Wikipedia-artikkel om MH17

Propaganda-kriger etter flykatastrofen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nedskytingen av Malaysia Airlines-flyet MH17 over Øst-Ukraina torsdag har skapt et kjøligere klima blant verdens stormakter.

Alle de 298 om bord i flyet døde, og USAs president Barack Obama pekte i går på Russlands president Vladimir Putin, og Putin fikk også hard medfart av de andre nasjonene i sikkerhetsrådet.

De aller fleste - unntatt Russland - har konkludert med at flyet ble skutt ned med en bakke-til-luft-missil av typen SA-11 Buk, et missilbatteri-system fra Sovjet-tida. Alle spor peker på at det var pro-russiske separatister, støttet av Russland, som skjøt ned flyet.

Det har ført til at Russland har gjort sitt i propaganda-krigen for å renvaske seg selv.

Wikipedia-krig Den såkalte Twitterroboten RuGovEdits - som overvåker endringer gjort av IP-adresser i den russiske regjeringen på det brukergenererte internettleksikonet Wikipedia - skal ha avslørt endringene.

Myndighetene skal ha fjernet opplysninger i den russiskspråklige artikkelen om flight MH17, der det var anklager om at russiske myndigheter hadde forsynt de pro-russiske opprørerne med missilene som ble brukt til å skyte ned flyet, skriver blant annet Daily Telegraph.

Etter endringen skal det ha stått: «Flight MH17 ble skutt ned av ukrainske soldater» skriver avisa.

Skjuler sannheten Ifølge teknonettstedet The Verge, ble Twitterroboten opprettet forrige helg, og sender automatisk ut en Twitter-melding når det blir gjort endringrer fra en regjerings-IP-adresse på Wikipedia. En IP-adresse består av unike nummere som spores til en bestemt bruker eller nettverk.

Teknobloggen Gizmodo melder at en slik robot er til å stole på, fordi kildekoden er åpent tilgjengelig. I tillegg har lignende tjenster som skal spore opp endringer gjort av myndighetene, ha blitt opprettet i USA og Storbritannia.

Selv om endringen ikke kan spores tilbake til en bestemt bruker, kan den tyde på at noen innenfor regjeringsapparatet aktivt prøver å skjule den rådende teorien om at flyet ble skutt ned av pro-russiske separatister.

Ikke til å stole på Senior militærrådgiver Per Erik Solli ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI) advarte i går folk mot å høre på både russerne og ukrainerne.

- Informasjonskrigen har blitt mer intens enn kamphandlingene på bakken. Russerne og ukrainerne jobber hardt for å vinne opinionen lokalt og internasjonalt. Spillet har blitt trappet opp og har blitt mer intens etter ulykken. Det er god grunn til å være skeptisk til alt som sies fra begge parter, og det er vanskelig å si om det er reell fakta eller propaganda, sier Solli til Dagbladet.

Blant annet hevdet Ukrainas innenriksminister Arsen Avakov i går, at en video han hadde publisert, viste missilssystemer opprørerne hadde brukt for å skutt ned flyet, og at dette ble smuglet til Russland for å bli destruert.

- Uansett hvem som har skylda, går nå konflikten utover hele verden. Presset vil øke ytterligere mot Putin, sier han videre.

Dagbladets kommentator Einar Hagvaag konkluderte også med at hvis pro-russiske opprørere i Ukraina har skutt ned et fly fra Malaysia kan de samtidig ha ødelagt forholdet mellom Vladimir Putin og EU fullstendig.

Dette er et scenario som i mer eller mindre grad nå er reellt.

Reporter-opprør Russia Today-reporter Sarah Firth sa i går opp i protest mot TV-kanalens dekning.

Russia Today har flere ganger blitt beskyldt for å være et talerør for russiske myndigheter. Som regel har nyhetsinnslagene en russisk vri eller er vinklet ut fra hvordan saken oppleves fra Russland. De er hundre prosent statlig finansiert og eid av Russlands statlige nyhetsbyrå Novosti.

- Jeg løp tilbake til nyhetsrommet da denne nyheten kom, og da så jeg hvordan vi allerede dekket saken. Da visste jeg at jeg var nødt til å gå, sier Firth til Buzzfeed.

Firth reagerer på hvordan nyhetskanalen umiddelbart lette etter kilder som kunne mistenkeliggjøre Ukrania, etter at nyheten om flystyrten ble kjent.

- Det var total ignorering av fakta. Vi brukte øyevitner på bakken som åpenlyst beskyldte den ukrainske regjeringen for å være involvert, og korrespondenten i studio fortalte om et annet flykrasj som den ukrainske regjeringen har vært involvert i, noe vedkommende sa «var verdt å nevne» i den sammenhengen, sier hun.

VERDEN PEKER PÅ PUTIN: Både USA og Ukraina mener det er helt klart at pro-russiske separatister skjøt ned flyet. Russlands president Vladimir Putin fikk også hard medfart i sikkerhetsrådet i går, og mange mener opprørerne har fått våpnene fra Russland. Foto: AFP PHOTO / RIA-NOVOSTI / POOL / ALEXEI NIKOLSKY
VERDEN PEKER PÅ PUTIN: Både USA og Ukraina mener det er helt klart at pro-russiske separatister skjøt ned flyet. Russlands president Vladimir Putin fikk også hard medfart i sikkerhetsrådet i går, og mange mener opprørerne har fått våpnene fra Russland. Foto: AFP PHOTO / RIA-NOVOSTI / POOL / ALEXEI NIKOLSKY Vis mer