Typisk norsk å droppe norsk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En plate med ny norsk musikk har vært Norges mestselgende de siste tre ukene, men i landets største plateselskap har man ikke tro på verken ny eller norsk musikk. Gud forby hvis den både er norsk og ny.

  • 1999 ser ut til å bli et relativt oppløftende år for norsk pop og rock. Tidligere i høst ble Morten Abel kritikerhyllet blant annet her i avisa for sin nye soloskive «Here We Go Then, You And I», og nå har sannelig Abel tatt bolig på toppen av VG-lista samtlige tre uker den har vært ute. Denne uka har Abels selskap Virgin klart å nå ut til publikum med enda en norsk utgivelse; Tommy Tees rapplag TP Allstars debuterer på VG-listas femteplass.
  • Men det er langt fra Virgins kreative rugekasse i Karl Johans gate 12 til skipsrederboligen på Drammensveien der Norges største plateselskap, Universal Music, holder hus. Direktør Petter Singsaas og hans relativt romslige stab trenger muligens tid til å summe seg etter at Universal og Polygram fusjonerte tidligere i år. Det er i alle fall en takknemlig unnskyldning å klamre seg til etter et usedvanlig begredelig år hva norske utgivelser angår for selskapet.
  • Det er ikke mer enn fire år siden Polygrams norsksjefer Harald Tømte og Ole Evenrud i et hurraoppslag i Dagbladet kunne juble over at annenhver norske plate som ble solgt, var utgitt av selskapet. Med den oppkjøpte underlabelen Sonet som spydspiss, satte man den gang sin stolthet i å gi ut og selge norsk musikk. Hva som har skjedd siden den gang er ikke godt å si. Men det er i alle fall alt annet enn en smilets historie det dreier seg om. Denne høsten har plategiganten vært nærmest usynlig på norskfronten.
  • Den tidligere så potente og aktive Sonet-labelen er gradvis blitt utradert, og direktør Singsaas later til å være mer opptatt av å slanke i norskstallen enn å skape nytt talent. Men mens vi venter på å se nye norske Universal-artister på hitlistene og i vår egen cd-spiller, kan vi jo hygge oss med den utmerkede lektyren selskapet har å tilby. I et hefte med tittelen «En guide til suksess» skryter de uhemmet overfor forhandlere og øvrig bransje av hvilke utgivelser de akter å tv-annonsere for fram til jul. «Hits For Kids 2», «McMusic 8» og samleplater med Cat Stevens, Bryan Adams og Inxs er det Singsaas bruker millionene sine på. I februar uttalte den samme Singsaas til Dagbladet:

-Jeg ønsker å satse på det kreative, på artister. Jeg vil ta det som en fallitterklæring hvis det eneste vi klarer å få til er salg av samleplater og cd-er med allerede etablerte artister.
Mener du det samme i dag, Singsaas?