Typisk norsk å være full på fly

Kaptein og kabinpersonale er maktesløse når flyfyllas verstinger setter sitt og andres liv i fare. Problemet med kranglevorne flypassasjerer har eksplodert de siste åra. Altfor mange fulle og ubehagelige reisende er nordmenn i høye stillinger. Nå tar Luftfartsverket affære.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går diskuterte 3500 kabinansatte i SAS sikkerhet på Beitostølen.

- Vi har ingen statistikk, men i miljøet har vi snakket om at velmaktsdager i Norge har fått konsekvenser også i lufta. Stadig flere nordmenn er involvert i bråk, sier John Lyng, leder for Norsk Kabinforening.

Piller og alkohol

Han opplyser at bare i løpet av få år har det på verdensbasis vært rundt 25 prosents økning av rapporter vedrørende ukontrollerbare passasjerer.

- Vi har konstatert en epidemisk økning. Årsaken er generelt sett et økt alkoholforbruk om bord og lengre flyginger. Dramatisk flere passasjerer kombinerer piller og alkohol. Det fører til ekstreme tilstander. Mange passasjerer er heller ikke oppmerksomme på at de tåler mindre alkohol i lufta, sier John Lyng i Norsk Kabinforening, som organiserer samtlige kabinansatte i SAS Norge.

Norsk Kabinforening går inn for at absolutt alle tilfeller av vold mot besetningen skal politianmeldes. Snart vil spørreskjemaer sendes ut til 3500 flyvertinner og flyverter i Norden.

- Vi vil kartlegge omfanget av problematikken, og håper at selskapene innskjerper straffene mot luftas bråkebøtter, sier John Lyng til Dagbladet.

Fatale følger

Uro om bord på fly kan få fatale følger. Luftfartsverket er dypt bekymret over luftfartens bråkmakere.
- Det er planlagt en revisjon av luftfartsloven som vil gi flykapteinen utvidet myndighet. Slik loven er i dag, er den mangelfull. Målsetningen er at det i framtida skal være straffbart å ikke følge pålegg fra kapteinen. Samtidig vil vi stramme inn kontrollen før ombordstigning, og skjerpe årvåkenheten i forhold til trøblete passasjerer, sier Herbert J. Francke, sjef for beredskaps- og sikkerhetsavdelingen i Luftfartsverket.

Luftfartsverket har mottatt mange rapporter om passasjerer som har satt flysikkerheten i fare.
- Uromomentene lager bråk, og nekter å etterkomme pålegg. Slåssing forekommer, oftest i forbindelse med alkohol. Noen bruker mobiltelefon under flygingen. Problemer er mest utbredt på flystrekk som tar over fire timer, sier beredskapssjef og sikkerhetssjef Herbert J. Francke i Luftfartsverket.

Sjefstrøbbel

Kjell Erik Heibekk som er sikkerhetsansvarlig i Norsk Flygerforbund mener folk i sjefsstillinger innretter seg dårlig etter besetningens pålegg.

- Direktørene er ikke vant til å bli snakket til. De gjør vanligvis som de vil - og takler ikke irettesettelse.Vi vet at det er mer bråk på 1. klasse og businessklasse, det er mer uro på lengre strekninger og charterturer.

Jeg tror at stress er årsaken. Som for eksempel på charter-turer hvor det er trangere, forsinkelsene er flere - og det kanskje er mange slitne og grinete unger. Det skaper stress, sier Heibekk.

<B>VANNHULL: -Vi i SAS tar fyll og bråk meget alvorlig, men det er et fåtall som ødelegger for resten, sier informasjonssjef Simen Revold i SAS.