TYRKIA - årets ferieland

Alanya, Antalya, Icmeler, Marmaris, Kemer. Dette er navn titusenvis av nordmenn skal snakke om etter årets sommerferie - navn på tyrkiske badebyer som nå forbereder seg på å ta imot en invasjon av skandinaver til sommeren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tyrkia er i særklasse det reisemålet som i år øker mest i det norske chartermarkedet. Krigshandlinger og bombetrusler skremmer ikke.

Mellom 70 000 og 80 000 nordmenn kommer til å feriere i Tyrkia i sommer, ifølge de store charteroperatørene. I Sverige er Tyrkia-feberen enda høyere: Et sted mellom 150 000 og 200 000 svensker kommer til å dra.

Lave priser på fly- og hotellpakkene på grunn av priskrig i det norske markedet, og generelt lave levekostnader etter skandinavisk målestokk, gjør Tyrkia til det billigste landet å feriere i ved Middelhavet akkurat nå.

Rike kulturminner, vakker natur og god temperatur både i lufta og i vannet øker tiltrekningskraften.

Skremmer ikke

Det negative med Tyrkia er at landets myndigheter grovt og hyppig bryter menneskerettighetene. I tillegg kommer trusselen fra den kurdiske frigjøringsorganisasjonen PKK, som for få uker siden gjentok at den vil gå til bombeangrep på turistbyer hvis den tyrkiske regjeringen ikke går med på en våpenhvile. Nå i påsken har det vært nye kamper sørøst i landet, med mellom 60 og 100 drepte.

Men dette synes ikke å ha skremt nordmenn fra å bestille ferietur til Tyrkia. De store turoperatørene i Norge har fått få avbestillinger etter at PKK-lederen Abdullah Oecalan kom med sine advarsler mot turistene midt i mars.

Heller ikke påskens kamphandlinger har ført til avbestillinger, og Utenriksdepartementet ser ingen grunn til å advare folk mot å reise på ferie til Tyrkia så sant man unngår de sørøstlige områdene.

Det var det tyrkisk-eide selskapet Express Reiser som startet priskrigen på Tyrkia da det åpnet kontor i Oslo i mars i fjor. Express gikk ut med pristilbud som lå til dels betydelig under det øvrige markedet. Men de norske charteroperatørene ville ikke sitte rolig og se på at de mistet markedsandeler, og har svart med å redusere prisene, øke flykapasiteten og utvide antall reisemål.

Strykende salg

- Vi har solgt over halvparten av våre Tyrkia-reiser allerede. Vi regner med at vi i sommer vil sende 10 000 nordmenn til Tyrkia, dobbelt så mange som i fjor, sier markedssjef Gunnar Grosvold i Saga.

Grosvold tror hovedårsaken til den eksplosive interessen for Tyrkia ligger i at nordmenn er blitt mer og mer prisbevisste.

- Tyrkia er utvilsomt vinneren denne sommeren, melder informasjonsdirektør Unni Olav i Star Tour. Selskapet regner med å øke salget i forhold til i fjor med bortimot 20 prosent. Det betyr at Star Tour kommer til å sende mellom 25 000 og 30 000 nordmenn til Tyrkia i løpet av sommersesongen, som begynner i mai.

- I forhold til samme periode i fjor, har vi økt salget av Tyrkia-reiser med 62 prosent. Vi har økt kapasiteten med drøyt 30 prosent, og det ser ut til at vi klarer å selge alt, sier salgssjef Lasse Aarstrand i Ving. Han ønsker ikke å oppgi hvor mange nordmenn selskapet i så fall flyr til Tyrkia.

- Vi tok en solid bit av Tyrkia-markedet i fjor selv om vi ikke startet vår virksomhet i Norge før i mars. I fjor kjøpte 25 000 nordmenn Tyrkia-reiser hos oss. I år regner vi med at tallet vil bli ca. 30 000, opplyser markedsansvarlig Christine Langbråthen i Express Reiser.