TRAFF STEIN: Etter landingen som skjedde alt for langt inn på rullebanen, kjørte flyet av enden av rullestripen og traff en stein. Flyet ble raskt skumlagt, men to om bord var skadd. Piloten på 61 år ble hardt skadd og siden bøtelagt. Foto: AVINOR
TRAFF STEIN: Etter landingen som skjedde alt for langt inn på rullebanen, kjørte flyet av enden av rullestripen og traff en stein. Flyet ble raskt skumlagt, men to om bord var skadd. Piloten på 61 år ble hardt skadd og siden bøtelagt. Foto: AVINORVis mer

Tysk pilot bergtatt av lofotfjellene

Landet for sent på rullebanen og krasjet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En tysk pilot og en passasjer ble skadd da flyet de satt i krasjet i en stein utenfor rullebanen på Svolvær lufthavn, Helle i Lofoten i 2007.

Nå har Statens havarikommisjon for transport konkludert og fastslår at flygeren ikke var oppmerksom nok under innflygning, kom for høyt inn og landet flyet alt for sent på rullebanen.

Rullebanen i Svolvær er 857 meter lang, og piloten er vant med å lande på en bane i Tyskland som er 520 meter.

Flyet han førte trenger enda mindre rullebane under landing med optimale forhold, men granskerne mener at flyet kan ha hatt for høy fart og for stor høyde mot landingsstripen. Kombinert med kortere oppbremsingsdistanse, var ulykken et faktum.

Bøtela piloten
Den 61 år gamle flygeren har ikke vært så samarbeidsvillig som Havarikommisjonen kunne tenke seg for å konkludere. Norsk politi har gitt tyskeren et forelegg som han først vedtok, men som siden er bestridt av en norsk advokat som representerer flygeren.

Havarkommisjonen skriver i sin rapport:

«Vitner har forklart at flyet kom inn høyere enn normalt, pendlet flere ganger om senterlinjen og at settingspunktet var langt inn på rullebanen. Fartøysjefen har forklart at flyet kom høyt inn og at han landet halvveis inn på rullebanen.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekonstruksjon bekrefter at innflygningen var vesentlig høyere enn normalt.

Forstyrret av naturen
Havarikommisjonen skriver videre at den ikke kan utelukke at piloten kan ha hatt redusert fokus på flygingen som følge av distraksjon av flott utsikt, og at han kan ha ansett landingen som lite krevende og dermed hatt en avslappet holdning til landingsprosessen.

Flyplassen rundt Svolvær er preget av en fantatisk utsikt, med høye fjell som er typiske for Lofoten og som gjør at turister i tusentall reiser dit hvert år.

Det er gjort noen endringer ved flyplassen etter ulykken. Blant annet er et større område ryddet ved enden av rullebanen, slik at om et annet fly skulle kjøre utfor stripen, vil det ikke treffe en stein slik det tyske småflyet gjorde.

Sein ambulanse
61-åringen ble alvorlig skadd og medpassasjeren ble lettere skadd i ulykken.

Havarikommisjonen retter også kritikk mot ambulansetjenesten som brukte 40 minutter på å hente den skadde piloten.

Begge tilgjengelige ambulanser var opptatt med andre pasienter. En av de som jobbet med varsling av ulykken til redningsmannskaper ga uttrykk for at det ville ha vært en katastrofe dersom det hadde vært større personskader ved ulykken.