LIVET ENDEVENDES: Etterforskerne finkjemmer nå Andreas Lubitz fortid, etter at han tirsdag tok med seg 149 mennesker i døden.
LIVET ENDEVENDES: Etterforskerne finkjemmer nå Andreas Lubitz fortid, etter at han tirsdag tok med seg 149 mennesker i døden.Vis mer

Tysk storavis: Ble ansett som «ikke egnet til å fly»

Andreas Lubitz (28) måtte avbryte pilotutdannelsen, og måtte igjennom halvannet år med psykiatrisk behandling etter en «alvorlig depressiv episode».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etterforskerne finkjemmer nå fortiden til Andreas Lubitz, som beskyldes for å ha styrtet seg selv og 149 mennesker i døden bak spakene på Germanwings flight 9525, som styrtet i de franske alper tirsdag formiddag.

Bild Zeitung kommer i dag med nye, oppsiktsvekkende opplysninger om de psykologiske problemene som skal ha ført til at Andreas Lubitz måtte avbryte pilotutdaningen for seks år siden.

Jevnlige undersøkelser Hovedpoengene er gjengitt hos The Guardian, som skriver at Lufthansas flyskole i Phoenix klassifiserte Lubitz som «ikke egnet til å fly» etter at han i 2009 ble diagnostisert med en «alvorlig depressiv episode».

Han skal ha fått psykiatrisk behandling i ett og et halvt år som følge av episoden. Han skal også ha måttet gjennomgå en «spesiell og jevnlig medisinsk undersøkelse», samt fått kodingen «SIC» på sin flylisens.

Etter det Dagbladet forstår er dette en Second in Command-rating, som betyr at Lubitz kun var kvalifisert som andrepilot. Denne kodingen har ikke nødvendigvis med hans tidligere psykiske problemer å gjøre. Alle piloter trenger et visst antall flytimer før de er kvalifisert til å være førstepilot, og Lubitz hadde ikke opparbeidet seg nok flytimer til dette.

«Viktig» ledetråd Tysk politi sier de har gjort en «viktig» oppdagelse i leiligheten til Lubitz. Det skriver britiske The Telegraph.

Torsdag kveld og natt gikk politiet gjennom Lubitz' leilighet utenfor Düsseldorf i Tyskland og ifølge den britiske avisa skal de ha gjort oppdagelser som forhåpentligvis kan gi dem svar på hvorfor den tyske 28-årige piloten skal ha valgt å krasje flyet.