Tyske bremser sjekket i 1996

Bremsene på de tyske propanvognene gikk sist gjennom en grundig sjekk i 1996. Neste revisjon var berammet til 2002.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB har allerede innrømmet at togkollisjonen på Lillestrøm stasjon trolig skyldtes en bremsesvikt på godstoget som dundret inn i det parkerte toget.

Ulykkeskommisjonens viktigste jobb blir å slå fast årsaken til ulykken. Det vil trolig i første rekke bety å finne ut hvor på togsettet bremsene har sviktet, og hvordan det kunne skje - en halv time etter at togsettet og bremsene ble sjekket og klarert på Alnabru.

Ulykkestoget besto av et lokomotiv som ble sjekket ut av storkontroll dagen før ulykken, samt ni vogner. Syv av vognene er NSBs egne, mens to er tyske vogner som Statoil har leid inn fra tyske VTG.

I følge Tor Vasset, direktør for materiell i NSB, gjennomgår NSBs egne godsvogner hvert år en inspeksjon etter 26 uker og en grundigere kontroll med demontering av bl.a bremsene etter 52 uker.

Bremsene på de tyske VTG-vognene skal ifølge tyske forskrifter gjennom en revisjon hvert sjette år.

Det bekrefter Trond Williksen, framføringssjef i NSB Gods.

- De to aktuelle vognene ble sist sjekket 1. mai og 1. september 1996. Vognene skulle altså ikke inn til ny revisjon før i 2002, sier Williksen til Dagbladet :på nettet.

Han vil ikke si at det er urovekkende med revisjon kun hvert sjette år.

- Den tyske seks-års-revisjonen er nok mer omfattende enn vår årlige gjennomgang av bremsene, sier Williksen.

Det er Statoil som leietaker som må sjekke bremsene på propanvognene mellom kontrollene i Tyskland. Torgrim Kjellberg, direktør i LPG-avdelingen i Statoil, opplyser at bremsene sjekkes på Stenungsund i Sverige hver 20. uke, enten av Statoil-ansatte eller av Statoil-engasjerte folk.

- Bremsene på disse vognene sjekkes dessuten minst fire ganger hver gang de sendes ut fra Sverige og til Norge. De bremsene var i orden da toget kom til Lillestrøm, det er helt sikkert, sier Kjellberg til Dagbladet :på nettet.

En grundig kontroll med selve propantankene skal gjennomføres hvert fjerde år. Den ene vognen ble sist sjekket i 1996 og skulle inn til ny kontroll i september i år, mens den andre ennå hadde to år igjen til ny kontroll. Her kontrolleres blant annet trykk og ventiler, og at tanken fungerer som den skal.