Bergensbanen kan bli kjørt av tysk eller svensk selskap.
Klokka 12 blir det kjent hvem som skal kjøre persontog på Bergensbanen. Ifølge NRK har striden stått mellom Vy, SJ Norge og tyske Arriva i samarbeid med Tide.
Kontraktssigneringen for det som kalles Trafikkpakke Vest, omfatter togstrekningene Oslo S – Bergen, Bergen – Voss – Myrdal og Bergen – Arna.
Kilder opplyser til NRK at det er Vy, SJ Norge og Arriva/Tide som ligger best an.
- Bergensbanen er så viktig å få for disse togselskapene at de antakelig vil være villig til å betale for å få dette anbudet, sier leder Rolf Ringdal for Norsk Lokomotivmannsforbund til kanalen.
Fra før har britiske Go-Ahead fått tilslaget på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. De overtar driften 15. desember i år.
Svenske SJ har på sin side fått tilslaget på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen. De begynner driften i juni neste år.
Neste år legges også en rekke strekninger på Østlandet ut på anbud. Her signeres kontrakten i august 2021, med oppstart i desember 2022.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger