FLYKRASJ:  Germanwings-flyet traff fjellsiden med så stor kraft at flyet gikk fullstendig i oppløsning. Foto: Handout fra franske myndigheter / Reuters / NTB scanpix
FLYKRASJ: Germanwings-flyet traff fjellsiden med så stor kraft at flyet gikk fullstendig i oppløsning. Foto: Handout fra franske myndigheter / Reuters / NTB scanpixVis mer

Tyske luftfartsmyndigheter fikk sikkerhets-kritikk av EU i fjor

Spesielt bekymret for kontrollen av flypersonells helsetilstand.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EUs luftfartsmyndighet EASA rettet i november i fjor kritikk mot det tyske luftfartsverket LBA for avvikende oppfølging av sikkerhetsreglene i lufta.

EASAs bekymring var spesielt rettet mot kontroll av flypersonells helsetilstand, sier talsmann Dominique Fouda for myndigheten til nyhetsbyrået AFP.

Han bekrefter dermed opplysningene i den amerikanske avisen Wall Street Journal, som lørdag meldte at EU-kommisjonen så sent som i november i fjor ba tyskerne «rette opp i langvarige problemer».

EASA mente LBA hadde for dårlig bemanning, noe som kan ha begrenset kapasiteten til å gjennomføre kontroller på fly og besetning, deriblant helsetilstand, opplyser to ikke navngitte kilder til Wall Street Journal.

Avisen påpeker at det er uklart om den angivelige svikten kan ha hatt noen innvirkning på flykatastrofen som kostet 150 menneskeliv i Alpene i mars. Franske etterforskere tror andrepiloten Andreas Lubitz i Germanwings-flyet styrtet flyet med vilje. Flygeren hadde hatt selvmordstanker, og under utdanningen hos morselskapet Lufthansa fortalte han at han hadde slitt med alvorlige depresjoner.

Lufthansa hadde ikke informert myndighetene om Lubitz' depresjoner, opplyser LBA til avisa Die Welt søndag.

(NTB)