TAR TID: Robert Eriksson (Frp) reagerer på at arbeidsledige må vente så lenge på dagpenger fra Nav at de må be om sosialpenger.
TAR TID: Robert Eriksson (Frp) reagerer på at arbeidsledige må vente så lenge på dagpenger fra Nav at de må be om sosialpenger.Vis mer

- Uakseptabelt å måtte gå til sosialkontoret

Frp'er sjokkert over den lange saksbehandlingstiden hos Nav.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er helt uakseptabelt at folk som mister jobben, må gå med lua i hånda og be om sosialpenger, sier Robert Eriksson (Frp).

Selv om sosialkontorene hører inn under Nav, mener Eriksson det er fullstendig galt når arbeidsledige må vente så lenge på dagpengene fra Nav at de i mellomtiden må be om sosialpenger.

- Det er totalt uakseptabelt at det er sånn.

Nav får tilført 320 nye årsverk i krisepakken for å møte den kommende arbeidsledigheten. I fjor høst ble Nav tilført 100 millioner kroner for å få ansatt nye saksbehandlere. At Nav nå innfører ansettelsesstopp er helt uhørt, sier Eriksson, som er medlem i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, til NTB.

Han mener det er et paradoks at man under krisene rundt 1990 og ti år senere aldri hørte noe om at arbeidsledige ble bedt om å gå til sosialkontoret.

- Jeg regner med at ledelsen i Nav og departementet har holdt nær kontakt siden i fjor høst, da man så at ledigheten ville gå opp.

Men istedenfor å utlyse nye stillinger, har man gått motsatt vei. Den store Nav-kolossen er kjørt fullstendig i grøfta, sier Eriksson. Han venter at arbeidsminister Dag Terje Andersen (Ap) selv tar tak i situasjonen og får «Nav-lokomotivet på skinnene». (NTB)

 

SJOKKERT: Stortingsrepresentant Robert Eriksson (Frp) fra Nord-Trøndelag reagerer på saksbehandlingstiden hos Nav.
Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
SJOKKERT: Stortingsrepresentant Robert Eriksson (Frp) fra Nord-Trøndelag reagerer på saksbehandlingstiden hos Nav. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX Vis mer