Avviser regjeringens bom-tilbud:

- Uaktuelt for MDG å kutte i bompengene

Miljø og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) sier de i stedet vil gå inn for å øke bompengene for å kutte i billettprisene på kollektivtrafikken.

SIER NEI: Lan Marie Berg (MDG) vil ikke akseptere kutt i bompenger i Oslo. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SIER NEI: Lan Marie Berg (MDG) vil ikke akseptere kutt i bompenger i Oslo. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

MDG-topp i Oslo Lan Marie Berg gir Erna Solbergs bompenge-pakke tommelen ned.

Miljø og samferdselsbyråden sier de ikke vil ta imot tilbudet om større statlig finansiering av bypakkene mot en reduksjon i bompengene.

- Vi vil øke bompengene for å kutte i kollektivprisene. Bompengene bør vesentlig opp i neste periode for å få ned biltrafikken og sikre penger til de store kollektivprosjektene som ikke er finansiert, sier Lan Marie Berg.

Berg sier MDGs hovedpoeng at Oslo trenger å øke bompengene for å kutte i kollektivprisene.

- Vi ønsker å kutte kollektivprisene med 20 prosent neste periode. Det er bra miljøpolitikk som kommer alle til gode, spesielt de med lav inntekt. Det vil innebære at en enkeltbillett vil koste 29 mot dagens 36 kroner og et månedskort kan gå ned til 600 kroner. Ruter har beregnet at dette vil koste Oslo og Akershus rundt 700 millioner kroner, sier hun.

Følg Valgboden på Dagbladet.no fra mandag 26. august klokka 11 (saken fortsetter under):

Regjeringen tar mer av regningen

Etter uker med uforsonlig konflikt internt i regjeringen, la statsminister Erna Solberg seint fredag kveld fram en skisse som regjeringspartiene skulle ta stilling til. De fikk helgen på seg, men samme kveld gikk alle tre partier ut og sa de ville stille seg bak avtalen.

Der Frp har vært opptatt av at bompengene skal ned, har Venstres hovedanliggende vært at de såkalte byvekstavtalene ligger fast. Byvekstavtalene slår fast at all økning i trafikk inn i byene framover, skal skje ved mer kollektivtransport, sykkel eller gange.

I statsministerens skisse er dette forsøkt løst ved at staten betaler 66 prosent av utgiftene til bypakkene i stedet for 50 prosent for i dag. Men byene forplikter seg samtidig til at halvparten av disse pengene skal gå til bedre kollektivtilbud, og halvparten til å redusere bompengene.

Det er imidlertid opp til de enkelte kommunene om de vil si ja til tilbudet. For MDG er det ikke aktuelt.

- Seier for Frp

- Dere får tilbud om mer penger til å finansiere kollektivprosjekter i Oslo, men vil si nei til det og i stedet la bilistene betale?

- Ja, bompengeavtalen er en stor seier for Frp, men en elendig avtale for barna og framtidens generasjoner, sier Berg.

Hun er ikke imponert over statsministerens skisse.

- De vil tvinge oss til å kutte bompengene for å få penger til kollektiv. Det regjeringen tilbyr vil ikke dekke behovet vi har for finansiering av våre kollektivprosjekter som ny sentrumstunnel og Fornebubane. Samtidig vil det øke biltrafikken inn til Oslo, gi økte utslipp og dårligere luft. Det er derfor regjeringens bompengeavtale en så dårlig avtale for byene, mener MDG-politikeren, som sitter i byråd i Oslo med Ap og SV.

- Henger ikke på greip

Et av premissene i regjeringens avtale er at trafikken inn til byene ikke skal øke, men Lan Marie Berg tror ikke dette lar seg løse.

- Ikke om det innebærer å kutte i bompengene, som denne avtalen krever. Regjeringens politikk henger ikke på greip. Denne avtalen legger fortsatt opp til full utbygging av nye motorveier over hele Oslo, som E18 Vestkorridoren og E6 Oslo Øst. Disse prosjektene vil gi mer trafikk og ta store penger bort fra viktige kollektivprosjekter. Derfor bløffer Venstre om nullvekstmålet. Det har de gjort siden de ble med på å bygge ut E18 inn til Oslo, sier hun.

Berg mener bompengene må opp for å nå ambisiøse klimamål.

- MDG og AP har også akkurat lagt fram den nye klimastrategien for Oslo som innebærer å kutte utslippene med 95 prosent innen 2030. Det innebærer at biltrafikken må kraftig ned. Da trenger vi å kutte kollektivprisene ved å øke bompengene sånn at det blir billigere å reise miljøvennlig og dyrere å forurense.

- Trenger hjelp

- Er ikke dette å si nei til gratis penger?

- Nei, for dette er ikke gratis penger. Jeg mener staten bør bidra mer til de store kollektivprosjektene, men de kan ikke samtidig be oss om å kutte den viktigste lokale finansieringen. Det er det som har vært så vanskelig for regjeringen. Dette er typisk denne regjeringen. Hvis de skal gjøre noe som er litt bra for miljøet må de samtidig gjøre masse som er dårlig.

På spørsmål om også elbilene må betale mer i bompenger, sier Berg at det alltid skal lønne seg å kjøre miljøvennlig og at de er for å opprettholde elbilfordelene.

- Allerede nå er det et problem at det hentes inn for lite bompenger i forhold til budsjettert. Dere kommer til å få et problem med finansieringen, og likevel sier dere nei til økt statlig støtte?

- Det er helt riktig at det vil være utfordrende å finansiere dette. Derfor har vi vært tydelige på at den statlige finansieringen må øke. Men det kan ikke skje samtidig som staten tar vekk den lokale finansieringen. Vi trenger mer hjelp, men måten dette blir gjort på tvinger oss til å kutte i den finansieringen, sier Berg.