Ubåt-dødsfall granskes

TROMSØ (Dagbladet.no): En rekke tidligere ubåtoffiserer har dødd før oppnådd pensjonsalder. Forsvaret har iverksatt omfattende undersøkelser av arbeidsmiljøet ombord på norske ubåter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge Forsvarets Forum kan norske menn som gjorde tjeneste ombord på ubåter i løpet av 60- og 70-tallet nå komme til å bli innkalt til helseundersøkelser.

Det var etterlatte som slo alarm overfor ledelsen i Sjøforsvaret etter at mistenkelig mange norske ubåtoffiserer har dødd før fylte 60 år.

- Hvis undersøkelsene viser at det er en overhyppighet av dødsfall, så har vi en ny Kvikk-sak, men det har jeg overhodet ingen tro på. Dette er bare for ordens skyld, det skylder vi dem som er bekymret, sier flaggkommandør Jacob Børresen til Forsvarets Forum. Han er nylig avtroppet stabssjef i Sjøforsvarsstaben.

Statistikk

- Dette dreier seg om offiserer som tjenestegjorde i marinen på 60- og 70-tallet, sier Jan Sommerfelt Pettersen, sanitetsinspektør for Sjøforsvaret.

I perioden 1964 til 1968 foretok Forsvaret innkjøp av 15 ubåter i Kobben-klassen. Offiserene som nå er døde har alle seilt på disse ubåtene.

- Det er ikke mulig å få noe sikkert svar om dødeligheten ved hjelp av statistiske data, heller ikke ved å sammenligne med undersøkelser fra utlandet, sier Pettersen til Dagbladet.

Asbest

Kobben-fartøyene inneholdt relativt mye asbest. Samtidig kan ubåtmannskapene ha fått i seg mengder med eksos fra de kraftige dieselmotorene ombord.

Sjøforsvaret iverksetter nå også en større arbeidsmiljøundersøkelse av dagens forholden dagens ubåt-mannskap arbeider under.

- Dette har ikke vært gjort tidligere. Vi vil gjerne vite mer om atmosfæren, for eksempel hvilken effekt diesel og damp fra batteriene kan ha, sier sanitetsinspektør Pettersen.