Ubåtfunn førte til politisk hodepine

U-864 er blitt 10 års hodepine for regjeringen.

FEIDE I FEDJE:  Lokalbefolkningen har startet folkeaksjon for å heve Ubåt 864 og fjerne kvikksølvet ved fiskebankene utenfor øya. U-864 ble delt i tre da torpedoene fra britiske Venturer rammet dem 9. februar 1945. Nå ligger vraket på 150 meters dyp og med 65 tonn kvikksølv som kan utgjøre et kjempeproblem for norsk fiskerinæring og for havmiljøet om det ikke håndteres riktig.
Foto: Kystverket
FEIDE I FEDJE: Lokalbefolkningen har startet folkeaksjon for å heve Ubåt 864 og fjerne kvikksølvet ved fiskebankene utenfor øya. U-864 ble delt i tre da torpedoene fra britiske Venturer rammet dem 9. februar 1945. Nå ligger vraket på 150 meters dyp og med 65 tonn kvikksølv som kan utgjøre et kjempeproblem for norsk fiskerinæring og for havmiljøet om det ikke håndteres riktig. Foto: Kystverket Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Vraket av den tyske ubåten U-864 ble funnet av KNM Tyr i februar 2003. Funnet ble først kjent i oktober samme år og har senere ført til et voldsomt engasjement.

Ubåten er blitt en hodepine for regjeringen. Ti år etter funnet er det fortsatt uklart hva som skal skje med vraket som ligger utenfor Fedje i Nordhordland. Det inneholder store mengder miljøskadelig kvikksølv. Det er trolig brukt over 100 millioner kroner til å utrede heving eller tildekking av vraket.

Funnet i februar 2003 - Ubåten ble funnet av KNM Tyr den 22. februar 2003 etter at vi hadde lett etter den noen ganger, forteller pensjonert kommandørkaptein Hans-Christian Kjelstrup. Han ledet letingen etter vraket.

Han har lang tjeneste i det norske ubåtvåpenet bak seg, og var sentral også i funnet av den norske ubåten Uredd i Fugløyfjorden i Nordland i 1985. Uredd gikk på en mine i 1943, og 43 mann omkom.

- Marinen hadde kjent til U-864 helt siden 1946. Noe av grunnen var at den britiske ubåten som senket den, HMS Venturer, ble overført til den norske marinen og fikk navnet KNM Utstein etter krigen. Vi visste at vraket lå ved Fedje, men ikke posisjonen eller hva det inneholdt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer