UKLARERT: Her har tollerne stanset lasten med militære beltevogner på grensa ved Bjørnfjell. Det var ikke søkt om eksportlisens for vognene, av type BV202, og selv om selgeren sa at kjøperen var i Sverige, fant tollerne papirer som tydet på at lasten skulle til Russland. Foto: Tollvesenet
UKLARERT: Her har tollerne stanset lasten med militære beltevogner på grensa ved Bjørnfjell. Det var ikke søkt om eksportlisens for vognene, av type BV202, og selv om selgeren sa at kjøperen var i Sverige, fant tollerne papirer som tydet på at lasten skulle til Russland. Foto: TollvesenetVis mer

UD trosset Russland-advarsler og lot disse vognene krysse grensa

Da Tollvesenet stanset den uklarerte lasten med militære beltevogner, fant de papirer som viste at de skulle til Russland. Likevel tillot Utenriksdepartementet eksport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mandag 21. september stanset tollerne ved Bjørnfjell en russisk lastebil med to militære beltevogner som skulle tas over grensa til Nord-Sverige.

I kontrollen ble det avdekket at det ikke var søkt om eksportlisens for beltevognene, slik loven krever for alt militært utstyr. Og selv om eksportøren hevdet at vognene skulle til en kjøper i Sverige, fant tollerne fraktdokumenter som tilsa at lasten var på vei til Kandalaksja i Russland.

Lot de passere Norge har i likhet med EU og USA innført full våpenembargo og strenge økonomiske sanksjoner mot Russland. Derfor slo Tollvesenet alarm og varslet eksportkontrollkontoret i Utenriksdepartementet (UD), som har ansvaret for de norske eksportbestemmelsene.

UD ville ikke forfølge firmaet som forsøkte å ta vognene over grensa uten tillatelse. Tvert om lot de firmaet søke eksportlisens til Sverige og innvilget denne på direkten, slik at Tollvesenet måtte la vognene passere. Det til tross for mistanken om at beltevognene egentlig skulle til Russland.

- Ingen konsekvenser Hendelsen skjedde bare to dager etter at Dagbladets avsløring om at norske militære beltevogner har havnet i Sudan, og at Forsvaret fortsatte handelen med en fengselsdømt britisk våpenhandler.

Samme dag som Tollvesenet stanset forsendelsen på Bjørnfjell, sa en av Europas største forhandlere innen brukt militært utstyr at Norge brukes som et smutthull for å omgå EUs våpenembargoer.

Derfor skal tollerne ha vært ekstra årvåkne da de oppdaget beltevognene som sto tett i tett i den lukkede trailervogna. Etter det Dagbladet erfarer, kan den manglende eksportlisensen sammenliknes med å gå på grønt gjennom flyplasstollen selv om man har varer å fortolle. Likevel fikk det ingen konsekvenser. UD vektla heller ikke dokumentene tollerne avdekket, som ga mistanke om at lasten egentlig var på vei til Kandalaksja i Murmansk.

Det bekrefter Toll- og avgiftsdirektoratet.

- Tollvesenet nektet først utførsel, og tok kontakt med UD. UD ble opplyst om mistanken med hensyn til Russland, og fikk oversendt alle papirene. Men de vurderte at dette ikke hadde noen konsekvenser, og tillot eksporten, sier underdirektør Liv Kristin Rundberget i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Etter det Dagbladet kjenner til, skal UDs beslutning om å la vognene passere grensa ha overrasket Tollvesenet. Der opplevde de at eksporten var ulovlig.

- Dette er en vurdering UD har tatt og som Tollvesenet forholder seg til, sier Rundberget til Dagbladet.

MILITÆRE VOGNER: Alle Forsvarets beltevogner skal anses som militære ved eksport. Ved siden å ha unike egenskaper som omfavnes av streng europeisk, amerikansk og norsk lovgivning, innførte også Norge i fjor regelen som tilsier «en gang militært, alltid militært» som følge av Dagbladets Nigeriabåt-avsløringer . Vognene som ble stanset ved Bjørnfjall var umodifiserte og i full kamuflasje. Foto: Tollvesenet.
MILITÆRE VOGNER: Alle Forsvarets beltevogner skal anses som militære ved eksport. Ved siden å ha unike egenskaper som omfavnes av streng europeisk, amerikansk og norsk lovgivning, innførte også Norge i fjor regelen som tilsier «en gang militært, alltid militært» som følge av Dagbladets Nigeriabåt-avsløringer . Vognene som ble stanset ved Bjørnfjall var umodifiserte og i full kamuflasje. Foto: Tollvesenet. Vis mer

Torsdag 24. september kunne lastebilen med de to beltevognene rulle over grensa til Nord-Sverige med norske myndigheters velsignelse. Det har ikke lykkes Dagbladet å finne ut hvor de har havnet. Verken UD eller Tollvesenet fører noen kontroll med dette.

- Ingen militær verdi - Dette var snakk om to gamle vogner. Begge fra 1977. Selv om de omfattes av forskriftsendringen i september 2014 som tilsier at de skal betraktes som lisenspliktige, har vi gjort en grundig vurdering på at de ikke lenger utgjør noen militær kapasitet fordi den tekniske tilstanden var å regne som delevogner, sier UDs pressetalskvinne Ane Haavardsdatter Lunde til Dagbladet.

Hun sier UD på dette grunnlaget også ville godkjent eksport av BV202 til Russland til tross for den strenge våpenembargoen som er innført mot landet.

-Vi forholdt oss til at de skulle til Sverige. Vi har et godt samarbeid med Tollvesenet, og ble varslet om at kjøretøyene kunne bli re-eksportert til Russland. Derfor gjorde vi en vurdering og kom fram til at det ikke ville være problematisk eller i strid med de restriktive tiltakene mot Russland, selv om det skulle ha vært slik at vognene skulle bli ført videre dit.

- Så selv om vognene er å betrakte som militære, og ble forsøkt utført uten lisens, og man mistenker at den egentlige destinasjonen er Russland som vi har innført våpenembargo mot, så får det ingen konsekvenser?

- Det ble gjort en grundig vurdering på at de ikke lenger har noen militære kapasiteter. Vi har derfor utstedt lisens siden eksporten ikke var i strid med vårt regelverk, svarer Lunde.

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

BV202: Overlegne terrengegenskaper og amfibiske kapasitet gjorde BV202 til svært effektive militære lagsvogner for Forsvaret. De var i bruk frem til ca. 2000, og ble gradvis erstattet av BV206. Foto: Forsvaret
BV202: Overlegne terrengegenskaper og amfibiske kapasitet gjorde BV202 til svært effektive militære lagsvogner for Forsvaret. De var i bruk frem til ca. 2000, og ble gradvis erstattet av BV206. Foto: Forsvaret Vis mer