KANSKJE HER?: Det er foreløpig ikke kjent hvor flotellene - hvis de blir noe av - skal ligge til kai. Bildet viser havna i Tromsø kommune, som har gitt beskjed om at de har ledig kaiplass dersom UDI ønsker å legge flotell dit. Foto: NTB Scanpix.
KANSKJE HER?: Det er foreløpig ikke kjent hvor flotellene - hvis de blir noe av - skal ligge til kai. Bildet viser havna i Tromsø kommune, som har gitt beskjed om at de har ledig kaiplass dersom UDI ønsker å legge flotell dit. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

UDI ruster til ny stor asylstrøm - inngår avtale med 13 skip

Sju av tretten skip UDI har inngått avtale om tilbys av ett og samme selskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): UDI opplyser til Dagbladet at de har inngått rammeavtale om totalt tretten såkalte floteller - altså skip som kan huse asylsøkere for å ha større fleksibilitet og beredskap hvis det igjen kommer mange asylsøkere til Norge på kort tid.

Sju av skipene tilbys av ett og samme selskap, nemlig Eide Marine Service. Selskapet har drevet med floteller siden tidlig på 1990-tallet, og har blant annet huset arbeidere i forbindelse med større byggeprosjekter. 

- Vi har vunnet mange posisjoner fordi vi er billigst. Det er ikke kanon-butikk, men en grei type virksomhet, sier styreleder Georg Eide i Eide Marine Service til Dagbladet.  

Tjener ingenting I konkurransegrunnlaget ble verdien av kontrakten stipulert til å være mellom 50 og 100 millioner kroner, men det er foreløpig uklart hvor mye selskapene vil tjene på flotellene.

Asylstrømmen til Norge har nemlig gått ned kraftig de siste månedene. Det kan bety at flotellene ikke lenger trengs, og fram til UDI benytter seg av rammeavtalene tjener ikke selskapene en krone. 

Eide er imidlertid ikke bekymret, og synes ikke det er noe rart at asylstrømmen blir mindre når gradestokken kryper ned mot minusgrader i nord.  

- Det begrenser seg litt selv av sånne grunner, tror jeg, men ut fra det man leser i aviser og anslagene for neste år, er det grunn til å tro at det kan komme noen neste år også, og da må norske myndigheter kunne tilby dem tak over hodet, sier Eide.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stort behov UDI anslår at de vil ha behov for mellom 50-100 000 mottaksplasser neste år, alt etter hvor mange asylsøkere som kommer.
Flotellene skal sørge for at UDI har ledige mottaksplasser hvis asylstrømmen plutselig øker igjen. Det opplyser presserådgiver Vibeke Schjem i UDI til Dagbladet. 

- Det er en veldig fleksibel løsning for UDI. Du trenger ikke å regulere en tomt og ordne alt av infrastruktur hvis det plutselig skulle oppstå behov for plasser, og når du ikke trenger lekterne lenger er det bare å ta dem bort, sier Eide.   

Han vil ikke si hvor mye selskapet antar å tjene på rammeavtalen - og sier han misliker mediefokuset på såkalte «asylbaroner».  

- Avisene skriver om dem som tjener penger på asylmottak, og om dem som går konkurs, men man må tjene penger for å ikke gå konkurs, sier han.
To typer Selskapet har levert to forskjellige anbud til UDI: Ett hvor de tar på seg drift av flotellene, og ett hvor de ganske enkelt framleier skipene til andre driftsaktører. 

Så fort UDI ringer dem, er de klar til å stille flotellbåter til disposisjon på kort varsel. 
 
- Alle floteller vi har vunnet med er ikke eid av oss, men vi tar dem inn og leier dem videre fra forskjellige selskaper, forklarer Eide. 

Totalt har UDI inngått rammeavtale med seks selskaper. I tillegg til Eide Marine Service AS, kommer Stiftelsen Sana, som har hovedkontor i Kristiansand, H&F Gruppen AS, SOG Utvikling AS, Mandal-baserte Hydmec AS, og shippingselskapet AOS Cyprus Holding AS.  

- Hvis og om UDI bestemmer seg for å bruke skip for å huse asylsøkere, vil vi da henvende oss til leverandør nr en og foreta et avrop. Hvor, når og hvor mange plasser, blir bestemt ut fra UDIs behov. Oppstår ikke behov vil det ikke bli noe kjøp, derfor er det fortsatt altså uavklart om det blir floteller, hvor de eventuelt skal ligge, og når de eventuelt åpner, skriver presserådgiver Vibeke Schjem i UDI i en epost til Dagbladet.

Dersom skipet på førsteplass ikke har mulighet, vil nr. to på lista få tilbudet. For asylskip inkludert drift, ligger Eide Marine Service godt an til å få oppdraget, med de fem høyest rangerte skipene.  Selskapet har i dag rundt 200 ansatte i Norge og Nederland. De driver ikke bare med floteller, men også slepebåter, lektere og andre typer maritim virksomhet. 

Bell Riva troner Dersom UDI kun ønsker ett tomt skip uten mannskap, blir selskapet imidlertid forbigått av Mandal-baserte Hydmec AS, som har stilt skipet Bell Riva til UDIs disposisjon. 

Dagbladet prøvde onsdag å komme i kontakt med daglig leder Frode Holte, men har så langt ikke lyktes. 

I tillegg til flotelløsningene, ble det like før jul kjent at shippingselskapet Egir Shipping også har tilbydd UDI over seks tusen ordinære mottaksplasser for asylsøkere på fem forskjellige skip.

Det er ikke avklart om det blir noe av akkurat disse mottaksplassene, da UDI ikke avgjør denne anbudsrunden før på nyåret. 

Til våren varsler UDI en ny anbudsrunde. I tillegg jobber de med å etablere større mottak i ledige kontorbygg, tilsvarende mottakene som i høst er etablert på Lysaker, Forus og Kongsberg.

Forsvarsbygg har også utredet hvordan man kan opprette brakkeleirer på tusen plasser, og UDI opplyser at de vil fortsette å jobbe videre med konseptet.

Rangert: Oversikten viser aktørene UDI har inngått rammeavtaler med rangert. Kilde: UDI.
Rangert: Oversikten viser aktørene UDI har inngått rammeavtaler med rangert. Kilde: UDI. Vis mer