«Udugelige helsearbeidere»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Stortingsrepresentant John Alvheim, formann i Stortingets sosialkomité, anbefaler folk å anmelde leger og annet helsepersonell til politiet når de nekter å rykke ut ved akutte og alvorlige helseproblemer. Han reagerer både som følge av egne bitre erfaringer og på bakgrunn av reportasjer i avisene de siste dagene om syke mennesker som har ringt forgjeves etter ambulanse.
  • Vi har ikke samme tro på politi og rettsvesen i slike spørsmål som Frp-eren John Alvheim, men er i prinsippet enig med ham: Arrogante og avvisende holdninger fra helsepersonells side bør påtales. De er betalt av oss og er satt til å yte service, og når det de gjør ikke holder mål, skal det påtales og de skyldige eventuelt straffes. Men vi behøver ikke i første omgang å belaste et allerede tynget rettsvesen med slike saker, for det finnes et system som skal føre tilsyn med helsevesenet. Fungerende helsedirektør Anne Wyller Schetelig sier at saksbehandlingstida nå er strammet inn, og at reaksjoner bør kunne komme raskt. Da er det viktig at folk sier fra, slik at tilsynssystemet kan tre i funksjon.
  • Det er ingen nyhet at både leger og andre helsearbeidere kan opptre på en arrogant måte overfor syke mennesker. Det er som om de ikke tror folk når de ringer etter ambulanse: Er de syke nok? Spesielt grotesk blir det når folk forteller om gjentatte henvendelser fra time til time uten at noe skjer, mens pasienten påviselig blir svakere og svakere. Men generelt gjelder det naturligvis at folk ikke ringer etter ambulanse eller ber om lege til hjembesøk i utrengsmål. Folk flest har stor respekt for denne profesjonen og vet at den er belastet. Det er nok derfor flere eksempler på at det mases for lite enn for mye på tjenester fra dem.
  • Forbedringer i rutiner og holdninger kan bare skje om folk som føler seg dårlig behandlet, rapporterer det. Men fortsatt er det naturligvis et problem at selv raske og riktige utrykninger som følge av lange avstander likevel kommer for seint fram. I Oslo er det startet forsøk med desentraliserte stasjoner. Det ser ut til å fungere utmerket. I svært mange situasjoner dreier det seg her om liv og død, og da må vi kunne forlange både at de som tar imot henvendelser fra publikum, reagerer raskt og adekvat, og at ambulansenettverket er slik organisert at de aller fleste kan nås på så kort tid at liv kan reddes.