En knusende vurdering måtte komme. I en fersk rapport slakter Kommunerevisjonen i Oslo Sporveiens innsats for å skaffe hovedstaden et elektronisk billettsystem. Prosjektledelsen får strykkarakter for manglende kompetanse på elektroniske billettsystemer. Dermed ble både kravene til systemet – og kvalitetssikring – overlatt til den franske leverandøren Thales. Amatørmessig prosjektledelse ble forsøkt rettet opp med utstrakt seminarvirksomhet rundt i verden, blant annet i Hongkong. Og toppledelsen i tidligere Sporveien lot prosjektet skure og gå.
Ett plastkort som trafikanter bruker til å reise på tvers av ulike transportmidler innenfor Oslo og Akershus. I 2009 er et slikt elektronisk billettsystem forventet. Det er mange år siden Flexus-systemet var moderne. Fire år etter at systemet skulle ha vært i bruk, stiller Kommunerevisjonen spørsmål ved realismen ved hele prosjektet. Den slår ned på at billettsystemet ble godkjent høsten 2005, til tross for at det var ubrukelig. Beretningen om Flexus er krisen som ble en skandale og en farse. Men vi ler ikke, vi stønner.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger