Udugelighet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En knusende vurdering måtte komme. I en fersk rapport slakter Kommunerevisjonen i Oslo Sporveiens innsats for å skaffe hovedstaden et elektronisk billettsystem. Prosjektledelsen får strykkarakter for manglende kompetanse på elektroniske billettsystemer. Dermed ble både kravene til systemet – og kvalitetssikring – overlatt til den franske leverandøren Thales. Amatørmessig prosjektledelse ble forsøkt rettet opp med utstrakt seminarvirksomhet rundt i verden, blant annet i Hongkong. Og toppledelsen i tidligere Sporveien lot prosjektet skure og gå.

Ett plastkort som trafikanter bruker til å reise på tvers av ulike transportmidler innenfor Oslo og Akershus. I 2009 er et slikt elektronisk billettsystem forventet. Det er mange år siden Flexus-systemet var moderne. Fire år etter at systemet skulle ha vært i bruk, stiller Kommunerevisjonen spørsmål ved realismen ved hele prosjektet. Den slår ned på at billettsystemet ble godkjent høsten 2005, til tross for at det var ubrukelig. Beretningen om Flexus er krisen som ble en skandale og en farse. Men vi ler ikke, vi stønner.