Uendelig marked

Millionene ligger klare til å tjenes, for den som satser på slanking, urter og magneter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GRÜNDEREN har stor respekt her i landet. Det er derfor vi elsker Kjell Inge Røkke. Når han freser av gårde i de dyreste biler og båter, kan vi for vårt indre øye skimte fiskeskipperen med motorolje på hendene. Tenk hvilket pågangsmot han må ha hatt for å komme dit han er i dag, tenker vi.

Det gjelder de fleste som gjør det stort. Vi ser for oss en idé, en visjon som de gir jernet for. Og midt i blodet, svetten og tårene skjer det avgjørende beslutninger eller betydningsfulle personer som krysser oppkomlingens spor.

Derfor spør da også Dagens Næringsliv i sin serie «de små pengemaskinene» de to homøopatgründerne Henrik Ramstad og Per Egil Sørensen i Det norske Naturhuset AS, om hvilken beslutning/person som har betydd mest for veksten?

-  Det var vel utsagnet «Skulle vi ikke solgt noen urter?» tilbake i 1996!

Så dramatisk var altså starten for de to gründerne, som har tatt ut et utbytte på 22 millioner kroner de siste fire åra. Nå tok det seg opp etter hvert, med forbrukerombudsfeider om slankemidler og rettssak om dokumentasjon rundt en magnetisk madrass. Tusenvis av kroner betalt i erstatning til Fedon Lindberg og salgsforbud fra Statens næringsmiddeltilsyn. -  Et selskap vi har hatt mye trøbbel med, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon. Nå driver Naturhuset AS det stort i postordresalg av urter og kosttilskudd - med frontfigurer som Sven Nordin og Per Christian Ellefsen.

-  MARKEDET er mye større enn det vi har en bit av, sier Henrik Ramstad til avisa. Ja, det tror vi ham på. Business i alternativ medisin synes å være en av vår tids beste investeringer. Tidligere het det at man alltid kunne gjøre penger på forfengelighet, nå virker det som om alternativ helse er enda sikrere. Jeg er ikke fremmed for hyllene med Rosenrot, Nattlysolje og Tistelmelk, men jeg blir likevel litt forundret når jeg kommer over at naturmedisin skal hjelpe til med alt , når hår, negler, sexlyst, blodtrykk, hjerterytme og tverrplattfot blir bedre av innholdet i boksen. Ordet natur synes å ha en nærmest magisk kommersiell virkning.

FORBRUKEROMBUDET laget et stunt for noen år siden, for å advare folk mot fantomprodukter på postordre. De laget en fiktiv annonse for et produkt, og det var ikke noe småtteri. Preparatet skulle hjelpe mot dårlig ånde, håravfall og uren hud, dessuten gi katta blankere pels, få bilen til å bruke mindre bensin og sikre huset mot tyver. En opplagt gimmick etter ombudets mening. Men da det ble avslørt, kom likevel en rekke reaksjoner. Mange mennesker hadde sendt inn bestilling, men de var ikke flaue over å ha blitt lurt. Derimot var de rasende over at produktet ikke fantes.