Ufeilbarlig

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Kaoset ved likningskontoret i Oslo minner oss om hvorfor det er nødvendig å fornye offentlig sektor: Når det gjøres noe galt i forholdet mellom kontoret og brukerne som det skal tjene, er det brukerne det er noe i veien med. Det merkelige er at Oslo likningskontor også har rådd seg med en informasjonsmann som solidariserer seg med denne holdningen. Når skattebetalere som ellers ønsker å gjøre opp for seg ikke er registrert med innsendt selvangivelse, sier han at de bør sørge for å fotografere at de leverer skjemaet. Ellers tror likningskontoret bare på seg selv og at det er ufeilbarlig.
  • Folk finner seg ikke lenger i denne tonen fra offentlige myndigheter. I dette tilfellet handler det om nye rutiner for levering av selvangivelse både for publikum og etaten. Det kan skape forvirring hos begge parter, og det kan oppstå feil. Da bør likningskontoret vise en smule ydmykhet. Oslo kan lære litt av Tromsø, som tar en helt annen tone.