Uheldig å handle på impuls

Sosiolog og forsker Anita Borch mener impulskjøp ofte svekker både personlig økonomi og miljø. Menn og kvinner opptrer i ulike markeder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Definisjonen på en flink forbruker er gjerne en som har hentet inn mye informasjon om varen man skal kjøpe. Dette i motsetning til en såkalt hedonistisk handler, som søker opplevelse ved et kjøp, sier Anita Borch, sosiolog og forsker ved Statens institutt for forbruksforskning.

Ulike oppgaver

Hun har blant annet undersøkt menn og kvinners handlemønster i forbindelse med julegavehandelen. Her som ellers har menn og kvinner ulike handleoppgaver, i hvert fall i parforhold. Kvinner handler julegavene, mens menn handler juletre, fenalår og brennevin.

- Menn og kvinner opptrer i ulike markeder. Der handler de ulikt i forhold til hva de skal kjøpe. Kvinner har ofte ansvar for å handle mat. De har ofte et bevisst forhold til hva de skal kjøpe og hvor mye det skal koste. Men hvorvidt norske kvinner bruker handlelapp mer enn menn, er usikkert. Dersom de gjør det, er de «flinkere» dagligvarehandlere enn menn som kommer hjem med ting de ikke var ute etter i utgangspunktet. Når de har barna med, skal man ikke se bort fra at handlekurven blir enda dyrere, sier Borch.

Forskjellig tid

Borch mener det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret kommer til uttrykk i handlevanene.

- Menn og kvinner interesserer seg for ulike ting og velger å bruke forskjellig mengde tid på det de skal handle, mener Borch.

Menn bruker mer tid på innkjøp av stereoanlegg, biler eller tekniske ting, mens kvinner bruker mer tid på innkjøp av klær.

Når menn skal handle ting de er interessert i, har de gjerne brukt mye tid på å undersøke blant kamerater hva som er de beste høyttalerne, den beste bilen eller det beste verktøyet.

Selv om de kanskje ikke bruker like mye tid i selve butikken, har selve kjøpeprosessen tatt mye tid.

Kvinner er tradisjonelt vært opptatt av hvordan de skal ta seg ut. Derfor bruker de også mer tid på å velge ut hva de skal kjøpe av klær.