Uholdbart arbeidsmiljø for sjøfolk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Arbeidsmiljø: Det foregår i disse dager en diskusjon om hvor lenge en kaptein eller styrmann kan stå oppreist på sine navigasjonsvakter om bord på ferjer og skip som ferdes langs vår kyst. Det Europeiske fellesskap (EU) har bestemt at det må være greit at disse får en arbeidstid på 18 timer i døgnet mandag til fredag for så å arbeide 8 timer på lørdag. Det satt nok langt inne, men man aksepterte at navigatøren kunne få fri hele søndagen. Kan noen tenke seg hvilke følger dette kan få? Å stå 18 timer i ett strekk, i dårlig vær med snøfokk, regnbyger, tåke eller andre plagsomme forhold som gjør livet surt for en navigatør? Etter en 18 timers vakt skal man få fri i hele 6 timer hvor man kan spise, dusje og sove for så å ta fatt på nye 18 timer.

Norske myndigheter med Sjøfartsdirektoratet (SD) har deltatt på møter i EU hvor de har gått imot dette, men på grunn av at de er bundet av EU har de godtatt det som EU kommer frem til. Norge kan i internasjonale fora ikke gå imot EU dersom de har deltatt på møter i EUs regi. det hjelper da lite at Norske myndigheter mener det må holde med 16 timers dag for navigatører.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer