Uholdbart arbeidsmiljø for sjøfolk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Arbeidsmiljø: Det foregår i disse dager en diskusjon om hvor lenge en kaptein eller styrmann kan stå oppreist på sine navigasjonsvakter om bord på ferjer og skip som ferdes langs vår kyst. Det Europeiske fellesskap (EU) har bestemt at det må være greit at disse får en arbeidstid på 18 timer i døgnet mandag til fredag for så å arbeide 8 timer på lørdag. Det satt nok langt inne, men man aksepterte at navigatøren kunne få fri hele søndagen. Kan noen tenke seg hvilke følger dette kan få? Å stå 18 timer i ett strekk, i dårlig vær med snøfokk, regnbyger, tåke eller andre plagsomme forhold som gjør livet surt for en navigatør? Etter en 18 timers vakt skal man få fri i hele 6 timer hvor man kan spise, dusje og sove for så å ta fatt på nye 18 timer.

Norske myndigheter med Sjøfartsdirektoratet (SD) har deltatt på møter i EU hvor de har gått imot dette, men på grunn av at de er bundet av EU har de godtatt det som EU kommer frem til. Norge kan i internasjonale fora ikke gå imot EU dersom de har deltatt på møter i EUs regi. det hjelper da lite at Norske myndigheter mener det må holde med 16 timers dag for navigatører.

Sett på bakgrunn av det stadig økende antall grunnstøtinger og kollisjoner langs vår sårbare kyst virker dette som en absolutt selvmotsigelse fra SDs side, når de hevder at de ønsker å sette fokus på det menneskelige element og på sikkerheten langs vår kyst.

Kan noen tenke seg resultatet av at en navigatør faller i søvn om bord på en kjemikalietanker med giftig last på vei inn til Trondheim, Bergen eller Oslofjorden? Hvilken miljøkatastrofe kan dette utløse og hva med menneskene som bor langs fjorden? Er det slik at sjøfolk kan arbeide uendelig lange vakter uten at årvåkenheten svekkes? Trenger sjøfolk mindre hvile enn lastebilsjåfører, flygere eller politimenn?

Hva i all verden er det som får våre ansvarlige myndigheter, i dette tilfellet Sjøfartsdirektoratet, til å akseptere ett slikt internasjonalt regelverk? Er det virkelig slik at dersom EU mener dette er greit, så må Norge som er en av verdens største sjøfartsnasjoner bare akseptere dette? Hvor i all verden har myndighetene vært når de kan tillate dette å skje uten engang å ta til ordet mot denne rene galskap?

Det kan se ut til at både folkevalgte politikere, misnistere og departement, samt direktorat, ikke bryr seg om sjøfolks helse eller sikkerhet. Det er også merkelig at de organisasjoner og statlige organer som mener seg berettiget til å beskytte miljø ikke griper inn. Hvor er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap i denne diskusjonen? Er det overhodet ingen som bryr seg?