Ukeblader: Den moderne kvinne er overflatisk og sexfiksert

London (NTB-Reuters): Egoistisk, overflatisk og sexfiksert. Dette er det lite flatterende inntrykket som gis av britiske kvinner i landets ledende kvinnemagasiner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dagens britiske kvinne har ingen barn, ingen omsorg og ingen ansvar. De hengir seg til utsvevende livsstil, fristelser, tenker sjelden - unntatt på sex, er kvinnebildet som skapes gjennom 11 av Storbritannias mestselgende magasiner for kvinner.

- Hun kaster seg ut i drikkegilder som før var voksne gutters domene, og kaller det «kvinnemakt». Hennes eneste moralske prinsipp er å ikke være fordomsfull, og rådgivning er svaret på ethvert problem. Hun gidder ikke gjøre seg noen form for anstrengelser, unntatt i treningsstudioet, er bildet som gis av den moderne kvinnen.

Magasinene som er undersøkt retter seg mot kvinner i alderen 20-40 år og har et samlet opplag på 3,7 millioner eksemplarer.

Undersøkelsen som det uavhengige forskningsinstituttet Social AffairUnit har gjort viser at kvinner gir et negativt, trivielt og umoralsk bilde av seg selv. Barn nevnes knapt i noen av bladene, personlige tragedier presenteres som underholdning, og forhold ser ut til å dreie seg kun om sex.

- Det merkelige er at de spørsmålene som trolig opptar flest kvinner mest - som når en bør få barn og hvordan barn kan kombineres med arbeide - mangler, kommenterer Ann Applebaum, en av forskerne.

Det som forskerne fant mest skremmende var måten magasinene behandler menneskelige tragedier på. - Det er ganske vanlig for disse magasinene å bruke skjebner som en motbydelig form for underholdning. For blader som selger i store opplag er salgstallene i seg selv et slags godkjentstempel.

- Bifaller leserne virkelig dette bildet av den moderne kvinnen, har ukebladene virkelig oppfattet britiske kvinner korrekt? spør forskerne.